قطع همکاری آژانس فضایی روسیه و اتحادیه اروپا

به گزارش سیناپرس، طی روزهای گذشته شاهد رجزخوانی فضایی آژانس فضایی روسیه، ناسا و آژانس فضایی اروپا علیه یکدیگر بودیم و نقطه اوج این موضوع نیز تهدید روسیه به عدم همکاری در آژانس فضایی بین المللی و سقوط این ایستگاه به روی زمین بود که این مساله واکنش ایلان ماسک را در پی داشت که اعلام کرد با تکیه بر توانایی های اسپیس ایکس و فضاپیمای دراگون، اجازه این کار را نخواهد داد. در دور جدید تنش های فضایی پیش آمده، آژانس فضایی اروپا از مذاکره با مدیر عامل آژانس فضایی روسیه امتناع کرد. 

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، قرار بود مذاکراتی بین دو طرف در رابطه با تحریم ها علیه مرکز موشکی و فضایی پروگرس روسیه و رئیس موسسه تحقیقات فضایی روسیه انجام شود ولی آژانس فضایی اروپا اعلام کرد از مذاکره با دیمیتری روگوزین، مدیرعامل روسکوسموس که قرار بود امروز دوشنبه ۲۸  فوریه انجام شود، خودداری می کند.
گفتنی است آژانس فضایی اروپا تصمیم خود را مبنی بر عدم برگزاری این کنفرانس تلفنی بین جوزف اشباکر مدیر این کل آژانس و همتای روس خود را ساعاتی پیش اعلام کرد. به گزارش سیناپرس، به گفته کارشناسان، یکی از موارد مهمی که قرار بود در این مذاکرات مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات مقتضی برای آن اخذ شود،  مسائل مربوط به همکاری طرفین در مورد پروژه ExoMars و ماموریت های آتی مریخ محسوب می شد.

به گزارش سیناپرس، پیش از این دیمیتری روگوزین رئیس آژانس فضایی روسیه اعلام کرده بود قصد دارد با آژانس فضایی اروپا مذاکراتی در رابطه با وضعیت تحریم ها که شرکت های مرتبط با بخش فضایی روسیه را پوشش می دهد و همچنین چشم انداز ماموریت های فضایی مشترک صحبت کند.

به گفته وی، روسیه تمایل دارد یک ماموریت مشترک در زمینه ExoMars با اروپا سازماندهی کند که انتظار می رفت در ماه سپتامبر سال جاری اجرایی شود. 
به گزارش سیناپرس، شواهد نشان می دهد تبعات جنگ روسیه و اوکراین احتمالا مانع از انجام این پروژه شده و روسیه از این برنامه کنار گذاشته می شود.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده 
منبع: tass
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا