نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تخریب هواپیمای ۳ میلیارد دلاری در جنگ روسیه و اوکراین

به گزارش سیناپرس، فرودگاه هوستومل از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین شاهد درگیری های خشونت آمیز بوده است. در این میان ارتش روسیه در تلاش است تا زیرساخت های استراتژیک را تصرف کند و ارتش اوکراین سعی در دفاع داشته و از این مراکز حفاظت می کند.

در این میان یکی از هواپیماهایی که در حین درگیری های نظامی دو کشور به شدت آسیب دید، آنتونوف An-225 Mriya بود که از آن به عنوان بزرگترین هواپیمای باری جهان یاد می شود.

ایلیا پونومارنکو سخنگوی شرکت سازنده تسلیحات نظامی و هوایی Ukroboronprom تخمین زده است که بازسازی این هواپیمای خاص  بیش از ۳ میلیارد دلار آمریکا هزینه دارد و ممکن است بیش از پنج سال طول بکشد.

وی در این رابطه تاکید کرد:‌ مأموریت ما این است که اطمینان حاصل کنیم که این هزینه ها توسط روسیه پوشش داده می شود، زیرا نیروهای نظامی این کشور، عمداً به هواپیمایی ترابری اوکراین آسیب وارد کرده اند.

به گزارش سیناپرس،  هواپیمای An-225 که در ابتدا به عنوان بخشی از برنامه هوانوردی شوروی ساخته شد، اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۸ میلادی انجام داد. پس از سال ها عدم پرواز پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، تنها نسخه موجود در سال ۲۰۰۱ در فرودگاه هوستومل، که حدود 20 کیلومتری کیف پایتخت اوکراین قرار دارد، یک پرواز آزمایشی انجام داد.


به گزارش سیناپرس، این هواپیما توسط خطوط هوایی آنتونوف اوکراین برای پروازهای باری استفاده می شد و از زمان شروع همه گیری کرونا ماموریت های متعددی برای حمل دارو و تجهیزات انجام داده بود. این هواپیما با شش خدمه اداره شده و دارای ۶ موتور بسیار قدرتمند است که توسط شرکت اوکراینی آنتونوف ساخته شده است.

هواپیمای غول پیکر می تواند ۱۵۰۰ نفر را در خود جای داده ظرفیت باک آن نیز ۲۸۰ هزار لیتر است. به گزارش سیناپرس،  این غول اوکراینی در حالت عادی در هر ساعت ۱۸ تن سوخت مصرف می ‌کند و وزنی معادل ۸ فروند بوینگ ۷۳۷ دارد.به گزارش سیناپرس، طول این هواپیما ۸۴ متر و حدودا ۳ برابر یک هواپیمای مسافربری عادی بوده و می تواند باری به وزن ۲۵۰ تن را حمل کند. یکی از ویژگی های خاص آنتونوف An-225 Mriya، قابلیت حمل بار روی بدنه خارجی این هواپیما است.

مترجم: حمید تعالی
منبع: english.news و sciencealert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل