جهان هستی چه شکل و حالتی دارد؟

به گزارش سیناپرس، وقتی ستاره شناسان در مورد شکل کیهان صحبت می کنند، در مورد موضوعی به مراتب خاص تر از این صحبت می کنند که مثلاً کائنات به شکل یک کره است یا یک مکعب. 

نظریه نسبیت عام سه شکل یا هندسه کلی را برای جهان پیشنهاد می‌ کند که عبارتند از جهان مسطح، جهان بسته یا جهان باز.
باید توجه داشت که تصور این اشکال از نظر کیهانی دشوار است، اما می توان آنها را با یک ورق کاغذ مسطح، یک کره بسته یا یک سطح به شکل زین اسب (باز) مقایسه کرد.

پاسخ به این پرسش بسیار مهم است زیرا شکل جهان تعیین می کند که آیا کائنات برای همیشه منبسط خواهد شد یا در نهایت فرو می ریزد… آیا جهان هستی متناهی است یا نامتناهی. از نظر علم فیزیک،  این که جهان هستی به چه شکلی است، به چگالی کل و سرعت انبساط آن بستگی دارد.

راحت ‌ترین راه برای تعیین شکل کیهان استفاده از پس ‌زمینه مایکروویو کیهانی (CMB) است که درخشش پس از انفجار بزرگ تعریف می شود. بر این اساس، تغییرات فضایی کوچک در دمای این نور ضعیف توسط امواج صوتی در حال حرکت در کیهان اولیه ایجاد می شود.

به گزارش سیناپرس، اندازه واقعی این نقاط گرم یا سرد را می توان با دقت محاسبه کرد و سپس با میزان و ارقام اندازه گیری شده آنها مقایسه کرد. این عمل مانند انجام یک اندازه گیری مثلثاتی گسترده در سراسر جهان و آشکار کردن هندسه فضا است.
در طول چند دهه گذشته، اخترشناسان نوسانات دما در پس ‌زمینه مایکروویو کیهانی را به طور بسیار دقیق اندازه‌ گیری کرده ‌اند. به گزارش سیناپرس، نتایج با دقت بالایی نشان داده است که چگالی کیهان به حدی است که بدون هیچ گونه انحنای مثبت یا منفی در هر جهت منبسط می شود، به عبارت دیگر، جهان هستی مسطح است. در حال حاضر این جهان مسطح جزء اصلی مدل استاندارد کیهان شناسی است.
به گزارش سیناپرس؛ نظریه جهان مسطح نوز به طور کامل از سوی دانشمندان پذیرفته نشده است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که اندازه‌ گیری‌ های دیگر، مانند میزان عدسی گرانشی  میزان انحنای پس ‌زمینه مایکروویو کیهانی توسط گرانش ماده در مسیر خود و شواهدی دیگر با فرضیه  یک جهان بسته سازگارتر است.

به گزارش سیناپرس،  به هر حال هنوز کسی نمی تواند به طور دقیق اعلام کند که جهان هستی دقیقا چه شکلی دارد و پاسخ به این سوال نیازمند پیشرفت های گسترده علم ستاره شناسی و فیزیک است.

مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا