نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دقیق ترین تصاویر از بزرگترین شوک کیهانی

به گزارش سیناپرس، امواج ضربه ‌ای کیهانی هنگام برخورد خوشه‌ های کهکشانی ایجاد می ‌شوند. این تصویر ثبت شده یکی از دو موج ضربه ای مشاهده شده در خوشه کهکشانی Abell 3667 را نشان می دهد که اندازه آن حدود شصت برابر کهکشان راه شیری است. 
با استفاده از داده های رصدی تلسکوپ رادیویی MeerKAT در آفریقای جنوبی، یک تیم بین المللی از اخترشناسان دقیق ترین تصاویر را از بزرگترین امواج شوک کیهانی که تاکنون مشاهده شده است، تهیه کردند. 

کهکشان هایی که در خوشه های به اصطلاح کهکشانی جمع شده اند توسط گرانش کنار هم نگه داشته می شوند.به گزارش سیناپرس،  گاهی اوقات این گرانش خوشه های کهکشانی را به سمت یکدیگر جذب می کند و منجر به برخورد می شود که بزرگترین رویداد نجومی از زمان شکل گیری جهان است.

برخورد خوشه های کهکشانی باعث ایجاد امواج شوک کیهانی غول پیکر می شود. این امواج ضربه ای کیهانی از میان خوشه کهکشانی تازه تشکیل شده عبور می کنند.
اخیراً اخترشناسان به رهبری دکتر فرانچسکو دو گاسپرین (Francesco de Gasperin) استاد سابق دانشگاه هامبورگ، توانستند با موفقیت تصاویری از بزرگترین موج شوک ایجاد شده را مشاهده و ثبت کنند. تصاویر با وضوح بالا از خوشه کهکشانی Abell 3667 بینش منحصر به فردی را در مورد ساختار امواج شوک کیهانی ارائه می دهند.

گاسپرین در مورد موضوع فوق اینگونه توضیح می ‌دهد: امواج ضربه‌ ای کیهانی پر از شگفتی ‌ها و بسیار پیچیده‌ تر از آنچه در ابتدا فکر می ‌کردیم هستند. امواج ضربه ای به عنوان شتاب دهنده های ذرات غول پیکر عمل کرده و الکترون ها را تقریباً به سرعت نور شتاب می دهند.

هنگامی که این الکترون های سریع از یک میدان مغناطیسی عبور می کنند، تابش موج بلندی از خود ساطع کرده و با کمک تلسکوپ های رادیویی قابل مشاهده است. امواج ضربه ای توسط الگوی پیچیده ای از رشته های درخشان محل خطوط میدان مغناطیسی غول پیکر و مناطقی که الکترون ها در آن شتاب می گیرند را ردیابی می کنند.
به گزارش سیناپرس، او در انتها اضافه می کند که آبل ۳۶۶۷ (Abell 3667) یک میلیارد سال پیش شکل گرفته اما آنچه امروز اندازه گیری می کنیم حدود ۸۰۰ میلیون سال پیش رخ داده است. در آن زمان، امواج ضربه ای با سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر در ثانیه منتشر می شدند و ۶۰ برابر اندازه کهکشان راه شیری ما بودند.

شرح کامل ثبت این تصاویر و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: techexplorist
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل