ورزش باعث تقویت خاطرات در کهنسالان می شود

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید نشان می دهد که وقتی افراد مسن کم تحرک شروع به ورزش کردند، بهبودهایی در حافظه اپیزودیک یا توانایی یادآوری واضح لحظات و رویدادهای معنی دار نشان دادند. این مزایا در میان افرادی که هنوز هیچ گونه از دست دادن حافظه را تجربه نکرده بودند، آشکارتر بود.

دکتر نیلوم آگاروال (Neelum Aggarwal) متخصص مغز و اعصاب در مرکز بیماری راش آلزایمر شیکاگو در این باره گفت: حافظه اپیزودیک اولین مساله ای تغییراتی است که در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بروز می کند.

او خاطرنشان کرد: داشتن یک برنامه درمانی شامل ورزش راهی مثبت و توانمند برای بیماران برای مراقبت از سلامت جسمی و مغزی است. 

آگاروال می گوید: پیاده روی دست کم گرفته شده ترین شکل ورزش هوازی است اما برای بسیاری از افراد، قابل دسترس و رایگان بوده و فواید متعددی فراتر از حرکت فیزیکی دارد. از جمله این فواید می توان به  کاهش استرس و افزایش تندرستی که برای سلامت مغز مهم هستند، اشاره کرد.

سارا آغجایان (Sarah Aghjayan) سرپرست این تیم تحقیقاتی و دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت بالینی و بیولوژیکی در دانشکده هنر و علوم دانشگاه پیتسبورگ می ‌گوید: سه بار ورزش در هفته برای مشاهده این فواید کافی بوده و به نظر می ‌رسد حدود چهار ماه طول می ‌کشد تا از این فواید در حافظه اپیزودیک بهره ببرید. 
آغجایان در ادامه توضیح داد: می دانیم که فعالیت بدنی منظم می تواند خواب و خلق و خوی شما را بهبود بخشیده، سلامت قلب شما را ارتقا داده و وزن بدن را تحت تأثیر قرار دهد و همه این عوامل بر مغز و حافظه تأثیر می گذارند. به گزارش سیناپرس، او خاطرنشان کرد: ورزش با افزایش سن افراد در افزایش سلامت مغز تاثیرگذار بوده است، اما در مورد حافظه، مطالعات تا کنون متفاوت بوده اند.
در این پژوهش، آغجایان و همکارانش ۳۶ مطالعه شامل ۲۷۵۰ نفر شخص مسن را با میانگین سنی ۷۱ سال را که حدود ۱۵ تا ۹۰ دقیقه سه بار در هفته به مدت ۱۸ تا ۳۹ هفته ورزش می کردند را مورد بررسی قرار دادند.

یافته ها نشان داد افراد ۵۵ تا ۶۸ ساله بیشترین پیشرفت حافظه را در هنگام ورزش نشان دادند.
آغجایان توصیه کرد که همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید از پزشک خود مشورت بگیرید و سعی کنید فعالیتی را پیدا کنید که از انجام آن لذت می برید تا احتمال بیشتری وجود داشته باشد که به آن پایبندید. 

آغجایان در ادامه پیشنهاد کرد: مطالعه ما به پیاده‌ روی، رقص و شنا پرداخت، اما می توانید هر فعالیتی که شما را برانگیخته و علاقه‌ مند کند را انتخاب کنید که قطعا مفید خواهد بود.
دکتر لورا دی فینا (Laura DeFina) رئیس و مدیر اجرایی موسسه کوپر دالاس در مورد موضوع فوق گفت: آنچه برای قلب شما خوب باشد برای مغز شما نیز مفید خواهد بود. وی در ادامه توضیح داد که برای شروع ورزش هرگز دیر نیست.

به گزارش سیناپرس، میزان تمرینی که اکثر افراد در مطالعه جدید گزارش کرده اند بسیار کمتر از دستورالعمل های ورزشی فعلی است که حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش متوسط یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش شدید در هفته را می طلبد.

دکتر دی فینا در انتها یادآور شد که حتی فعالیت کم بهتر از ساکن ماندن بوده و همه حرکت ها مهم هستند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Communications Medicine منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.
مترجم: کاظم فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا