نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ژن عامل افسردگی موجب آلزایمر می شود

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید محققان نشان می دهد ژن عامل افسردگی در بروز اختلال حافظه و آلزایمر دخیل است. اگرچه  نتایج مطالعات فوق به این معنا نیست که افراد مبتلا به یک دوره کوتاه افسردگی در نهایت به زوال عقل مبتلا می شوند، اما این یافته ها نشان می دهد که افسردگی مکرر در صورت درمان نشدن می تواند شروع علائم مرتبط با زوال عقل را تسریع کند.

باید توجه داشت که آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است. در سراسر جهان، حدود ۵۰ میلیون نفر با نوعی از بیماری ضعف حافظه زندگی می کنند. 
دکتر جان کریستال، در این رابطه می گوید: هزینه های درمان نا کارآمد افسردگی همچنان رو به افزایش است. به گزارش سیناپرس، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد اختلال افسردگی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد، اما متاسفانه دانش کمی در مورد رابطه بین این دو حوزه وجود دارد.

گفتنی است که این مطالعه مکانیسم‌ های خطر ژنتیکی را به تغییرات مولکولی در مغز مرتبط می‌ کند. یافته های فوق، واضح ‌ترین پیوند را تا به امروز ارائه می‌ کند که بر اساس آن می توان مدعی شد  افسردگی نقشی سببی در بیولوژی بیماری آلزایمر دارد.

به گزارش سیناپرس، طی این پژوهش، محققان ژنوم نواحی درگیر با بیماری های مزمن را اسکن کرده و ۲۸ پروتئین مغز و ۷۵ رونوشت ژنتیکی – پیام هایی که پروتئین ها را رمزگذاری می کنند – یافتند که با افسردگی مرتبط هستند. از این تعداد، ۴۶ رونوشت و هفت پروتئین فاکتورهای ژنتیکی مشترک برای آلزایمر بودند.

دکتر توماس وینگو، پژوهشگر ارشد این مطالعه درباره موضوع فوق می گوید: این مطالعه رابطه بین افسردگی و بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط را در سطح ژنتیکی نشان می دهد. این مساله بسیار مهم است زیرا ممکن است حداقل تا حدی، ارتباط اپیدمیولوژیک ثابت شده بین افسردگی و خطر بالای زوال عقل را توضیح دهد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Biological Psychiatry منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل