نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تبدیل گازهای گلخانه ای به مواد شیمیایی مفید

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه ای که نتایج آن اخیرا منتشر شده است، گازهای منتشر شده در فرایندهای صنعتی آلوده کننده محیط زیست از جمله گاز گلخانه ای CO2 می توانند با استفاده از باکتری های تغییر یافته توسط علم مهندسی ژنتیک به دو ماده شیمیایی مفید یعنی استون و ایزوپروپانول تبدیل شوند. 

این روش که شرح نکات فنی آن طی یک مقاله علمی پژوهشی در نشریه معتبر Nature Biotechnology انتشار یافته، راهبردی جدید را در حوزه معروف به «کربن منفی» ارائه می دهد و جایگزینی مناسب برای فرآیندهای فعلی مربوط به تولید مواد شیمیایی فوق از نفت یا گاز طبیعی خواهد بود.

محققان می گویند تخمیر میکروبی که از آن به طور گسترده ای در صنایع غذایی برای تولید ماست، ماءالشعیر و سایر محصولات استفاده می شود، یک رویکرد امیدوارکننده برای تولید طیف گسترده ای از مواد شیمیایی از منابع سوختی غیر فسیلی است.

در این فرایند بیشتر کارها برعهده میکروب هایی است که قندها را تخمیر می کنند. اما استفاده از قندها به عنوان ماده اولیه برای چنین کاری اولا پرهزینه است و ثانیا مجموع انتشار گازهای گلخانه ای را افزایش می دهد. به گزارش سیناپرس، ولی برخی از باکتری ها وجود دارند که با انجام برخی تغییرات، قادر به تخمیر گاز هستند و در این فرایند، گازهایی مانند CO2 را به مولکول های پیچیده تر تبدیل می کنند. این موضوع، فرصت را برای تبدیل گازهای آلوده کننده منتشر شده در جو از زیست توده و زباله های شهری به محصولات مفید فراهم می نماید.

در این زمینه، پژوهشگرانی از موسسه لانزاتک آمریکا در یک مطالعه جالب، نشان داده اند که چگونه می توان باکتری موسوم به کلاستریدیوم اتواتانوژنوم را به کمک مهندسی ژنتیک در این راستا به کار گرفت.

آن ها این باکتری را به گونه ای مهندسی کردند که قادر شده کاری را انجام دهد که پیش از این قادر به انجامش نبوده است. به گزارش سیناپرس، در این فرایند، باکتری کلاستریدیوم برای سنتز مواد شیمیایی مفیدی به نام استون و ایزوپروپانول یعنی دو ماده شیمیایی با بازار جهانی بیش از 10 میلیارد دلار آمریکا به کار گرفته شده است. 

در فرایند مورد اشاره، باکتری فوق توانسته کارایی و انتخاب پذیری بسیار بالایی را در یک آزمایش با مقیاس صنعتی نشان دهد.

به گفته محققان آمریکایی، در حالی که روش های موجود فعلی برای تولید این مواد شیمیایی، از نفت یا گاز طبیعی استفاده می کنند و از این طریق کربن بیشتری را رهاسازی کرده و به تغییرات آب و هوایی مضر، شتاب می بخشند، روش ابداعی آن ها قادر است کربن بیشتری را از اتمسفر تثبیت کرده و از این طریق دارای وضعیت انتشار منفی کربن باشد.

به گزارش سیناپرس، آنها ضمنا اشاره کرده اند که این روش که به کمک علم نوین مهندسی ژنتیک ابداع شده می تواند با موفقیت برای تولید طیف متنوع و وسیعی از مواد شیمیایی مفید دیگر توسعه یابد.

نویسنده: رهاامیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل