نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این ژن مسئول اندازه قد شماست

به گزارش سیناپرس، در طول سال‌ ها، بسیاری از مردم برای اضافه کردن چند سانتیمتر به قد خود وسواس زیادی به خرج دادند. در این راستا بسیاری از شرکت‌ها ادعا می‌ کنند که داروهایی را عرضه می کنند که می ‌تواند این کار را انجام دهد.

حقایق و افسانه های زیادی در مورد بلند قد شدن وجود دارد که از اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی گرفته تا تمرینات کششی کوچک را شامل می شود. به گفته محققان در اصل، برای رشد قد، نقش ژن ها بسیار مهم است.

مجموعه ای از ژن ها و سایر نشانگرهای بیولوژیکی وجود دارد که برای تعیین قد یک فرد با هم تعامل دارند که تا به حال یافتن و انتخاب آن ژن ها همیشه مشکل بوده است.

با این حال شواهد جدید نشان می دهد که فاکتور TBX3 نقش کلیدی در تعیین اندازه بدن اسب ها دارد. همین عامل در انسان نیز وجود داشته و تابع همان کارکردهاست.به گزارش سیناپرس، TBX3 یکی از معدود پروتئین های موجود در ژنوم ما است که دارای یک دامنه اتصال دی ان ای به نام T-box است که به خوبی محافظت می شود.

اساساً، T-box یک پروتئین بزرگ است که شامل صدها آمینو اسید بوده و توسط اگزون های زیادی رمزگذاری شده است. مقادیر طول واقعی T-box بسیار متفاوت است، گروهی از دانشمندان به این نتیجه رسیدند که طول آن حدود ۲۰۰ نوکلئوتید است، در حالی که گروهی دیگر معتقدند که طول آن بسیار کوتاه است. 

به گزارش سیناپرس،TBX پاسخ های ژنتیکی در مورد چگونگی بلندتر کردن قد افراد ارائه می کند. مطالعات حیوانی در پروتئین TBx نشان می دهد که Tbx4 و Tbx5 به ترتیب رشد اندام پشتی و جلویی بدن را تعیین می کنند.

در انسان، Tbx4 و Tbx5 نقش حیاتی در تعیین رشد اندام دارند. این فاکتورها توسط پروتئین های خاصی به نام ژن Hox فعال می شوند و این به نوبه خود زنجیره ای از رویدادها را آغاز می کند که مسیرهای ساخت اندام ها را به کار می اندازد. به طور خلاصه، این مسیرها برای تعیین میزان رشد اندام ها با هم تعامل دارند.

قد هر فردی تا حد زیادی با تأثیر متقابل چندین ژن ارثی تعیین می شود. ژنومیک به سبک GWAS یک فناوری است که برای شناسایی ژن های دخیل در تعیین قد استفاده می شود. با این حال، این روش بینش زیادی در مورد ویژگی ‌های ژن ‌ها ارائه نمی ‌کند.به گزارش سیناپرس، SNOW بینش‌های بهتری را ارائه می ‌دهد زیرا شبکه ‌های تماس پروتئین با پروتئین را می ‌سازد. علاوه بر این، می ‌تواند مجموعه ‌ای از ژن‌ها را بر روی یک تعامل مرجع، جایی که گره‌ها پروتئین و لبه‌ها رویدادهای تعاملی هستند، نقشه ‌برداری کند.

مشکل نامگذاری ژن ها و اتصال آنها این است که رتبه بندی ساختارهایی را که بر عملکرد شبکه های ژنی تأثیر می گذارد در نظر نمی گیرد. شبکه های ژنی پیوندهایی بین والدین و فرزندان بوده و همچنین یک شبکه بسیار باز و غیرقابل پیش بینی است. از پایین هرم به بالا کلاژن ها، فسفات ها و کلسیم در نواحی غضروفی استخوان رسوب می کنند. اصلاح‌ کننده‌های اپی ژنتیک و عواملی مانند TBX3 تأثیرگذارهای سطح متوسط و نهایی را تنظیم کرده و نقش بسیار تعیین کننده ای در تعیین قد دارند.

به گفته پژوهشگران این کشف به ما فرصتی برای کشف مکانیسم‌های ژنتیکی که بر قد تأثیر می ‌گذارد را داده است و این به تعیین چگونگی کنترل نتیجه رشد کمک می ‌کند.
به گزارش سیناپرس، در انتها محققان اعلام کردند، هنگامی که ما به این امر دست یابیم، این گزینه می ‌تواند جایگزین مطمئن‌ تری برای افزایش قد نسبت به سایر روش های غیر علمی باشد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: gilmorehealth

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل