آیا قیمت نفت به ۱۲۰ دلار می رسد؟

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر با توجه به کم شدن ذخائر نفت آمریکا قمیت نفت تا نود دلار در هر بشکه هم صعود کرد که این قیمت می تواند برای بسیاری از کشورهای خریدار نفت خطرناک باشد. از سوی دیگر کاهش تولید از سوی اوپک و کاهش موجودی و انبارهای امریکا  باعث شد که قیمت هر بشکه نفت خام تا  نود دلار افزایش یافته و حتی احتمال رسیدن قیمت نفت به صد دلار هم دور از انتظار نیست.

بر اساس آمارهای رسمی، اوپک در ماه ژانویه ۲۸ میلیون بشکه نفت روزانه تولید کرده است اما هنوز نتوانسته افزایش چهارصد هزار شبکه ایی را محقق کند همینطور برخی دیگر از کشورها مانند قزاقستان در راستای جلوگیری ازافزایش قیمت سوخت، از عرضه بیشتر حامل های انرژی در بازارهای جهانی خود داری کرده اند و همچنین عراق هم میزان تولید روزانه نفت خود را افزایش داده اما کماکان قیمت نفت در مسیر صعودی قرار دارد. 
 از طرفی تنشهای روسیه و اوکراین هم باعث اخلال عرضه سوخت توسط روسیه که دومین تولید کننده بزرگ نفت جهان است، شده که این موضوع باعث ایجاد نگرانی بین دولتهای اروپایی شده و این موضوع را نباید فراموش کنیم که رکود ناشی از کرونا هم  که باعث کاهش قیمت نفت شده بود در حال از بین رفتن است.
به گزارش سیناپرس، موسسه خدمات مالی و بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرده که ذخائر نفتی تا تابستان امسال به کمترین میزان از سال ۲۰۰۰ میلادی برسد و بر این اساس تخمین زده شده است که قیمت نفت به بالای صد دلار هم برسد.

 قیمت نفت طی ماه های اخیر در حالی رشد کرده که در اوایل سال ۲۰۲۰ به جهت همه گیری کرونا و بسته شدن مرزها و کاهش فعالیت های صنعتی به زیر ۲۵ دلار در هر بشکه هم رسیده بود و این موضوع نشان دهنده آن بود که خریداری برای نفت وجود نداشت و سایه همه گیری کرونا وحشت زیادی را برای شرکتهای نفتی و تولید کنندگان نفت ایجاد کرده بود.

در آن مقطع زمانی بسیاری از بانکها و کارگزاری ها دسترسی به معاملات نفتیشان را بسته بودند و در این میان بسیاری از شرکتهای نفتی مجبور به کاهش هزینه و تعدیل نیرو شدند اما با ورود واکسن کرونا  و کنترل این بیماری چشم اندازهای مثبت اقتصادی در جهان دیده شده و تقاضا برای خرید افزایش یافته  و در کنار عوامل اصلی مثل عرضه و تقاضا، کنترل همه گیری کرونا هم نشانه هایی از برگشت قیمت نفت به بالاتر از ۵۰ دلار داشته و از سوی دیگر حملات حوثی ها به ابوظبی  و تاسیسات نفتی عربستان هم باعث ایجاد نگرانی هایی شد که به افزایش قیمت نفت کمک کرد.

آیا با صادرات نفت ایران قیمت تعدیل میشود ؟

ایران  بواسطه تحریم های ظالمانه نتوانسته است نفت خود را به میزان لازم  بفروشد. در حال حاضر با توجه به کمبود نفت،  نیاز کشورها به نفت ایران بیشتر شده است و در حال حاضر عرضه نفت از سمت ایران با کم شدن سایه تحریمها قطعا با حضور ایران قیمتها تا حدی تعدیل خواهند شد  در این رابطه وزیر نفت ایراناعلام کرد: بدون شک بازارهای جهانی نیازمند افزایش عرضه نفت از سوی ایران است و حضور ایران قطعا در خصوص کنترل قیمت نفت موثر خواهد بود.
 همچنین لازم به ذکر است که در بودجه سال اینده قیمت فروش نفت در هر بشکه ۵۵ دلار در ایران پیش بینی شده است و با توجه به قیمت فعلی نفت احتمال تحقق این موضوع وجود دارد.

ایا قیمت نفت به ۱۲۰ دلار میرسد؟

شاید پیش بینی این قیمت کار آسانی نباشد اما دنیای نفت نشان داده که همیشه مورد توجه کشورها بوده و در صورتی که اعضای اوپک نتوانند سطح تولید را به اندازه پیش بینی برسانند  تقاضا بالا رفته واحتمال صعود مجدد قیمت را خواهیم داشت. به گزارش سیناپرس، در مقابل اگر عربستان و روسیه تصمیم به افزایش تولید بگیرند، قیمت نفت با کاهش رو به رو می شود. با این تفاسیر، نه میتوان نفت ۱۲۰ دلاری را پیش بینی کرد و نه نفت ۲۵ دلاری و با توجه به اینکه روسیه در روز جاری صحبت از میز گفتگو با اکراین را مطرح کرده و حضور احتمالی پر رنگ تر  ایران در بازار نفت شاید فعلا نفت ۱۲۵ دلاری دور از ذهن باشد.

گزارش: دکتر پوریا جهانبخشیان-  مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا