آن چه باید در مورد سلامت گوش ها بدانید

به گزارش سیناپرس، عفونت گوش یک عارضه شایع در تمامی سنین است اما معمولا نوزادان و کودکان دچار عفونت و التهاب گوش میانی می ‌شوند. این نوع بیماری به سه صورت عفونت حاد، مزمن و ترشح ‌دار دیده می ‌شود. 

به طور معمول، عامل ویروسی می تواند باعث ایجاد این بیماری شود.در این شرایط  به‌ دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی عفونت گوش، در عملکرد شیپور استاش اختلال ایجاد می‌ شود. در ادامه، عفونت از طریق این بخش به سمت گوش میانی پیشرفت کرده و باعث ایجاد بیماری التهاب گوش میانی می شود.

عوامل بیماری ‌زای باکتریایی نیز می تواند در ایجاد عفونت گوش درونی موثر باشد. اگر این عفونت به طور صحیح و مناسبی درمان نشود، پرده صماخ فرصت ترمیم و بسته شدن را پیدا نمی ‌کند و در نتیجه فرد دچار عفونت مزمن گوش میانی می‌ شود. اگر شیپور استاش ملتهب شده و مسدود شود، مایع گوش در گوش میانی جمع می‌ شود و زمینه مناسبی برای رشد باکتری و قارچ ‌ها فراهم می ‌شود.

علت شایع در عفونت گوش بیرونی، فعالیت باکتری ها و قارچ ها هستند. باقی ماندن آب در گوش و در نتیجه فراهم شدن محیط مناسب برای رشد باکتری‌ ها و قارچ‌ ها نیز زمینه ساز ایجادعفونت گوش خارجی است.

آلرژی‌ ها، سرماخوردگی‌، عفونت ‌های سینوسی، وجود مخاط اضافی، کشیدن سیگار و مصرف دخانیات، عفونت و تورم لوزه سوم و تغییرات فشار هوا می توانند از دیگر عواملی باشند که باعث عفونت گوش می شوند.  استفاده از گوش پاک‌ کن، استفاده زیاد از مواد شیمیایی مانند رنگ مو و اسپری، وجود زخم و یا ضایعات پوستی نیز از جمله دیگر عوامل ایجاد عفونت گوش هستند.

برای درمان عفونت گوش درونی و بیرونی با توجه به نوع عامل ایجاد عفونت از قطره آنتی بیوتیک گوش استفاده می ‌شود. در موارد شدید عفونت هم، آنتی بیوتیک خوراکی به درمان افزوده می ‌شود. علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک برای از بین رفتن رشد میکروارگانیسم ها، محیط گوش باید اسیدی شود در نتیجه از قطره اسید استیک یا قطره بوریک اسید استفاده می‌شود. 

اگر علت عفونت ایجاد شده ویروسی باشد، مصرف آنتی بیوتیک ها اثر بخش نخواهد بود، چرا که آنتی‌بیوتیک‌ ها فقط تاثیر دارویی بر باکتری ‌ها دارند. در این نوع عفونت، بهترین گزینه مراجعه به پزشک متخصص است تا علت باکتریایی یا ویروسی عفونت گوش را تشخیص دهد پس بهتر است بدون تجویز پزشک آنتی‌بیوتیک‌ ها را مصرف نکنید.

پیشگیری

از آن جهت که بیشتر موارد ایجاد عفونت های گوش، عوامل باکتریایی، ویروسی و قارچی هستند می توان با رعایت بهداشت و اقدامت لازم دیگر از بروز آن پیشگیری کرد. اجتناب از ابتلا به سرماخوردگی، طی کردن روند کامل درمان بیماری هایی از قبیل سرما خوردگی و آنفولانزا، شستن مرتب دست ها، خشک کردن گوش ها پس از استحمام، اجتناب از سیگار کشیدن، تغذیه با شیر مادر برای نوزادان، تزریق واکسن  PCVبرای نوزادان و عدم فرو کردن اشیا خارجی به گوش در جلوگیری از عفونت گوش موثر خواهد بود. 

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا