مبارزه با قاچاق عاج فیل به کمک دانش ژنتیک

به گزارش سیناپرس، عاج فیل یکی از مواد ارزشمند و بسیار گران قیمتی است که باعث شده است تا شکارچیان غیر مجاز به شکار و نابودی این حیوانات پرداخته و آن ها را در خطر انقراض قرار دهند.

به تازگی پژوهشگران رهکاری برای شناسیی این افراد متخلف ابداع کرده اند و بر اساس گزارش های موجود، شبکه های قاچاق عاج به خارج از آفریقا با استفاده از دی ان ای بیش از ۴ هزارعاج فیل آفریقایی شناسایی شده است.
درک ارتباط بین مصادره عاج ممکن است تعقیب مجرمان و قاچاقچیان عاج را ساده تر کرده و همچنین  تضمین کند که آنها برای همه جنایات خود پاسخگو هستند. به گزارش سیناپرس، به طور کلی و در سراسر جهان قاچاق عاج غیرقانونی است و در بسیاری از کشورهای آفریقایی، کاهش جمعیت، نسل فیل ها را تهدید می کند. با این حال، متاسفانه تجارت سیاه عاج فیل ادامه دارد. 

توقیف عاج و شناسایی محموله‌های بزرگ عاج‌ هایی که توسط مقامات ضبط شده است، اطلاعاتی را به دانشمندان ارائه می‌ دهند که می‌ تواند به مجریان قانون در درک فعالیت‌ های قاچاقچیان کمک کند. 

در این مطالعه دکتر ساموئل واسر و همکارانش از دی ان ای ۴ هزار و ۳۲۰ عاج فیل های منطقه ساوانا در آفریقا  و فیل های جنگلی برای شناسایی منشا فیل ها و خویشاوندان نزدیک آن ها استفاده می کنند. محققان در این مطالعه نشان می‌دهند که اکثر ۴۹ محموله بزرگ عاج (مجموعاً ۱۱۱ تن) که بین سال‌ های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ به خارج از آفریقا فرستاده شده‌ اند، حاوی عاج ‌های ناشی از شکار مکرر جمعیت فیل ‌ها بوده است و ممکن است چند شبکه بزرگ و به هم پیوسته شکار و قاچاق در پشت اکثر فیل ‌ها قرار داشته باشند. این جنایات تجزیه و تحلیل داده ها همچنین حرکت استراتژیک این شبکه را بین بنادر آفریقا نشان می دهد.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان  در پایان مطالعات خود نتیجه می گیرند که این یافته ها پیامدهای مهمی برای تعقیب کیفری دارند. با شواهد افزوده شده از این داده‌های ژنتیکی، دستگیری‌هایی که بر اساس توقیف یک محموله عاج انجام می ‌شوند ممکن است منتهی به پیگرد قانونی برای چندین محموله مرتبط شود که منجر به مجازات ‌های جدی ‌تری برای مجرمان شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Human Behaviour منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا