نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انجام نخستین جراحی رباتیک روی تومور سرطانی

هنگامی که سرطان در کلیه افراد مبتلا به حد خاصی از آسیب رسانی می رسد، لخته های خونی بسیار خطرناکی در رگ های او شکل می گیرند. این لخته ها می توانند موجب شوند تا رگ های فرد مسدود شده و در نتیجه عملکرد قلب او با اختلال روبرو شود. حال برای رفع این مشکل، جراحی استانداردی وجود دارد که برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد ولی این نوع جراحی مشکلات بسیار زیادی را نیز به همراه می آورد. یافتن رگ ها در این منطقه از بدن بسیار دشوار است و به همین جهت نیز برای انجام این جراحی نیاز به ایجاد شکافی بزرگ بر روی بدن انسان خواهد بود که ترمیم این شکاف می تواند زمان زیادی برده و بیمار را برای مدت زیادی با محدودیت های حرکتی پس از جراحی روبرو سازد.

حال دانشمندان فعال در انستیتوی اورولوژی USC واقع در شهر لس آنجلس در ایالات متحده آمریکا دست به یک ابداع جدید زده اند که می تواند این فرایند را دستخوش تغییراتی شگرف کند. این دانشمندان موفق شده اند تا با استفاده از بازوهای روباتیک به سراغ ابداع روش جدیدی برای جراحی سرطان کلیه رفته و نیاز به ایجاد شکاف عمیق یاد شده را از بین ببرند.

در این روش تعدادی بازوی روباتیک بر روی بدن انسان تنها با ایجاد 7 حفره بسیار کوچک، به رگ مربوطه دست پیدا کرده و عملیات پیچیده جراحی را انجام می دهند. به این ترتیب دوران بازیابی پس از جراحی به حداقل خواهد رسید. پدیده لخته خونی تومورهای IVC در جمعیتی بین 4 تا 10 درصد از بیماران مبتلا به سرطان کلیه به چشم می خورد و تنها راه درمان آن نیز جراحی است.

در آزمایش های منتهی به انجام این تحقیقات، تعداد 9 بیمار سرطانی به عنوان نمونه های آزمایشی با تیم محققان همکاری داشتند و با این روش جدید مورد جراحی قرار گرفتند که در نهایت تعداد 8 نفر از آنها پس از گذشت 7 ماه از زمان جراحی نشانه هایی از بازگشت بیماری را نداشتند و تنها یک نفر نیاز به جراحی مجدد داشت که این جراحی مجدد نیز به علت وجود سرطان ستون فقرات در او بود.

شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در نشریه بین المللی اورولوژی به چاپ رسیده و در دسترس سایر محققان و پزشکان قرار گرفته است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل