نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت کوچکترین جرم نوترینویی جهان

به گزارش سیناپرس، دانشمندان برای نخستین بار در تاریخ موفق شدند جرم یک ذره نوترینوی را ثبت و اندازه گیری کنند. بر این اساس اعلام شد جرم پادنوترینو الکترونی – نوعی ذره بنیادی – زیر یک الکترون ولت یا 1.6 × 10^-36 کیلوگرم تعیین شده است.

گفتنی است نوترینوها ذرات ضعیف و بدون باری هستند که در سه نوع مختلف وجود دارند: نوترینوهای الکترون، میون و تاو. در مقایسه با اکثر ذرات بنیادی دیگر، جرم نوترینو بسیار کوچک است. اگرچه پیش از این نوسانات نوترینو توسط فیزیکدانان نشان داده شده بود و همه می دانستند که نوترینوها دارای جرم هستند، اما جرم واقعی آنها ناشناخته باقی مانده و مشخص نشده بود.

به تازگی تیمی از محققان در قالب گروه موسوم به KATRIN ، خواص و ویژگی های تریتیوم را مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعات یک ایزوتوپ رادیواکتیو که به هلیوم، یک الکترون و یک پادنوترینوی الکترونی تجزیه می شود مورد بررسی قرار گرفت.به گزارش سیناپرس، این ایزوتوپ یک پادذره نوترینوی الکترونی به شمار رفته و به گفته فیزیکدانان، بسته به جرم نوترینو، حداکثر توزیع انرژی واپاشی می تواند متفاوت باشد. با افزایش تعداد واپاشی های تریتیوم – در عین حال کاهش آلودگی های ناشی از انواع دیگر واپاشی رادیواکتیو – این تیم توانست جرم موثر الکترون پادنوترینو را کمتر از 0.8 الکترون ولت یا 1.6 × 10^-36 کیلوگرم نشان دهد.

به گزارش سیناپرس، ترکیب این نتیجه با اندازه‌ گیری‌های اولین کمپین KATRIN باعث شده است که جرم نوترینوها پالایش شده و درک ما از نوترینوها بیشتر شود.شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Physics منتشر شده است.
مترجم: لیلی دهقان پور

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل