نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه الماس ها در قطب شمال

به گزارش سیناپرس، دانشگاه فدرال قطب شمال در روسیه اقدام به تجهیز و راه اندازی یکی از منحصر به فرد ترین آزمایشگاه های جهان کرده است که در آن به طور خاص به مطالعه الماس پرداخته می شود. این آزمایشگاه با عنوان آزمایشگاه تشخیص مواد کربنی و پدیده های اسپین نوری در نیمه هادی های پهن باند نامیده می شود و وظیفه اصلی آن، مطالعات جامع مواد کربنی با روش های مختلف مانند طیف سنجی میکروسکوپی و اشعه ایکس است .
دکتر دمیتری ماراکوف محقق علوم فیزیک و ریاضی دانشگاه فدرال قطب شمال در این رابطه گفت: این آزمایشگاه صفحات الماس تک کریستالی با عیوب مختلف از جمله مراکز به اصطلاح NV را مطالعه خواهد کرد. گفتنی است از این ساختارهای موجود در الماس می توان در فناوری های مختلف کوانتومی مانند ژیروسکوپ کوانتومی، سیستم های مغناطیس سنج و دستگاه های ناوبری استفاده کرد که در آینده بسیار کاربرد دارد.

بر این اساس اعلام شد این آزمایشگاه با همکاری شرکت AGD Diamonds قصد دارد صفحات الماس تک کریستالی با مراکز NV تولید کند. تولید این محصول نیاز به کنترل تعداد لازم از مراکز NV در صفحات کربنی دارد تا مشاهده شود که چه تعداد کریستال ظاهر شده اند و چه تعداد هنوز باید تولید شوند.

گفتنی است که این آزمایشگاه دارای سیستم لیزر بسیار قدرتمندی است که می تواند الماس را برش داده و پردازش کند. سیستم دیگری نیز در این مرکز تعبیه شده که می تواند ولتاژ الماس را تعیین کند. در این آزمایشگاه همچنین یک طیف سنج مادون قرمز به تعیین نقص در الماس کمک می کند. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران برای بررسی سطح الماس از یک میکروسکوپ اتمی و الکترونی استفاده خواهند کرد. 

گفتنی است این آزمایشگاه بخشی از پروژه فناوری است که توسط مرکز علمی-آموزشی قطب شمال روسیه برای سنتز الماس های تک کریستالی اجرا شده است. از میان ۱۹ متخصص این آزمایشگاه، ۱۷ نفر دانشمند جوان بوده و اکثر کارشناسان این مرکز نیز دانشجویان کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلان دانشگاه فدرال قطب شمال هستند.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل