نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغییرات آب و هوایی منجر به بروز جنگ می شود

به گزارش سیناپرس، پتری تالاس (Petteri Taalas)، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی (WMO)  در گفتگو با خبرنگاران گفت: تغییرات آب و هوایی جهانی منجر به بحران‌های محلی و افزایش تعداد درگیری‌های مسلحانه خواهد شد. در حال حاضر برخی از کشورهای جهان از خشکسالی های شدید رنج می برند که منجر به بحران های اقتصادی اجتماعی و سیاسی می شود.

بسیاری از کشورها از این خشکسالی های شدید رنج می برند، مثلاً در حال حاضر، اتیوپی خشکسالی شدیدی دارد و سومالی هم با شرایط مشابهی دست و پنجه نرم می کند. به باور من یکی از زمینه های شکل گیری تنش های سیاسی اجتماعی موسوم به بهار عربی، مسايل زیست محیطی بود. در واقع، یکی از مولفه های شکل دهنده بهار عربی، خشکسالی بود.  

در تونس، لیبی، مصر و همچنین سوریه چندین سال خشکسالی پیاپی رخ دادد که منجر به شکاف در تولید مواد غذایی، بیکاری روستاییان و دوبرابر شدن قیمت مواد غذایی شد و در پی آن نا آرامی های سیاسی و اجتماعی شکل گرفت. این نا آرامی ها در سوریه همچنان ادامه دارد و وضعیت در لیبی نیز چندان باثبات نیست.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: البته، عوامل دیگری نیز پشت این بحران ها وجود داشت، اما خطر چنین بحران هایی با افزایش تغییرات اقلیمی قطعا افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، ما بسیاری از کشورهای آفریقایی را داریم که شرایط زندگی در آنها در حال حاضر بسیار چالش برانگیز است و تغییرات آب و هوایی این چالش ها را افزایش خواهد داد. دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی تاکید کرد: ممکن است طی سال های آینده شاهد مهاجرت بیشتر مردم و همچنین بحران‌های محلی و حتی بحران‌های نظامی در پی آن باشیم.

به گزارش سیناپرس، این مقام ارشد بین المللی به جدی بودن مشکل تامین آب آشامیدنی مردم جهان که با تغییرات اقلیمی در جهان پیوند خورده است، اشاره کرده و افزود: یکی از بزرگترین بلایای عصر ما سیل است. ما اکنون رطوبت بیشتری در جو داریم، به این معنی که وقتی باران می بارد، اغلب به شکل سیل آسا و پس از مدت ها خشکسالی دیده می شود و در این شرایط برخی از نقاط جهان خشک تر شده اند.

وی همچنین تصریح کرد: سومین مشکلی که سازمان جهانی هواشناسی در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کند، ذوب شدن یخچال های طبیعی است. به گزارش سیناپرس،  بسیاری از رودخانه‌های بزرگ جهان از یخچال‌ های طبیعی کوهستانی سرچشمه می ‌گیرند و با کوچک شدن این یخچال‌ ها، رودخانه‌ های بزرگ در سراسر جهان کمتر و کمتر از آب تغذیه می ‌کنند. در آسیا ، در کوه‌های آلپ اروپا ، در کوه‌های راکی در آمریکای شمالی و در کوه‌های آند در آمریکای جنوبی این پدیده به وضوح دیده می شود. در حال حاضر آب کمتری برای صنعت وجود دارد و متاسفانه تولید غذا برای جمعیت رو به رشد جهان نیز یک مسئله جدی است. 

مترجم: رضوان خندان
منبع: tass
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل