نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طبیعت برای بقای خود تلاش می کند

به گزارش سیناپرس، بر اساس یک مطالعه مدل‌سازی ریاضی مشخص شد که نوع پوشش گیاهی ممکن است تعیین کننده این مساله باشد که آیا آتش‌سوزی ‌ها منجر به ذخیره کربن بیشتر توسط گیاهان می شود. در این شرایط کربن ذخیره شده توسط گیاهان از میزان کربن  آزاد شده توسط آن ها بیشتر می‌شود.

گفتنی است که این یافته ها در مرحله اولیه بوده و با این حال، تلاش ‌های مشاهده ‌ای آینده برای محدود کردن بهتر این تعاملات پیچیده مورد نیاز است. به همین دلیل محققان توصیه می کنند مطالعات بیشتری در مورد میزان و نحوه جذب کربن توسط گیاهان انجام شود.

به گزارش سیناپرس، آتش‌سوزی‌ ها فرآیند های مخربی هستند که می ‌توانند در اکوسیستم‌ ها تاثیر مخربی داشته و حیات وحش را ویران کنند. علاوه بر این طی آتش سوزی های طبیعی مقادیر قابل ‌توجهی دی ‌اکسید کربن و سایر گاز های گلخانه‌ ای وارد جو می شود. در این شرایط عملکرد طبیعی گیاهان و کربن زدایی زیست‌ توده  ها می‌ تواند کربن موجود در خاک را مصرف و  آن را در برابر اکسیداسیون و فرآیندهای آزاد شدن دوباره به جو به عنوان دی اکسید کربن مقاوم ‌تر کند.
سیمون بورینگ (Simon Bowring)  سرپرست این تیم پژوهشی و همکارانش  برای بررسی دقیق این موضوع از یک مدل سطح زمین برای ارزیابی تأثیر جهانی آتش ‌سوزی های طبیعی بر چرخه کربن زمین بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۰  استفاده کردند.

به دلیل فقدان مشاهدات، نویسندگان بر فرضیات ریاضی متعددی تکیه می ‌کنند تا تخمین خود را که جذب تقریباً 0-89 تراگرم کربن است، تأیید کنند. به باور محققان، این میزان  کربن در سال می تواند هزاران سال به دلیل فرآیندهای سوزاندن در خاک حفظ شود.

با این حال، اثرات آتش سوزی بر محیط زیست آن منطقه به طور قابل توجهی با توجه به پوشش گیاهی متفاوت است. به گزارش سیناپرس،  در مدل‌ های طراحی شده توسط این پژوهشگران، علفزار های سوخته بر ذخیره‌ سازی کربن غالب در زمین موثر بوده  در حالی که آتش ‌سوزی جنگل‌ ها روی منابع کربن جو تاثیر می گذارد.

نویسندگان تاکید می‌کنند که اگر بخواهیم نقش واقعی آتش را در چرخه جهانی کربن رمز گشایی کنیم، باید تلاش کرد تا مقدار کربن تبدیل شده در آتش سوزی ها و میزان کربنی را که می ‌تواند در خاک ذخیره شود محاسبه کنیم.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Geoscience منتشر شده است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل