نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص انسداد رگ ها به کمک معاینه چشم

به گزارش سیناپرس، بیماری های قلبی و تشخیص آنها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی از راه های تشخیص جدید بیماری های قلبی – عروقی از طریق آزمایش چشم است که به تازگی توسط محققان آلمانی ابداع شده است. 
بر این اساس اعلام شد محققان آلمانی روشی را برای تشخیص آترواسکلروز، بیماری شریان ها، با استفاده از تصاویر چشم ابداع کرده اند. به اعتقاد آنها رگ های خونی  در چشم ها بسیار زیاد بوده و تشخیص علائم بیماری را ممکن می کنند.

چرا بهتر است از چشم برای غربالگری آترواسکلروز استفاده شود؟

آترواسکلروز یکی از علل مهم حملات قلبی و سکته است. این عارضه به دلیل تشکیل پلاک روی دیواره رگ ها ایجاد می شود.
دکتر نجیب شهاب (Nadjib Schahab)، یکی از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی درباره روش فوق توضیح می دهد: از آنجایی که آترواسکلروز معمولاً در سال های اولیه هیچ علامتی از خود بروز نمی دهد، اغلب تا زمانی که عوارض جانبی رخ ندهد، تشخیص داده نمی شود. به گزارش سیناپرس، این بیماری می تواند باعث مشکلات گردش خون در پاها و بازوها شده که در شدیدترین موارد می تواند منجر به قطع عضو شده و حتی در مراحل اولیه بیماری، خطر حمله قلبی یا سکته را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. 

دکتر شهاب و تیمش در حال کار روی این روش به عنوان روشی تشخیص زودهنگام جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری به این مراحل هستند. به گفته این پژوهشگران، سرخرگ ها و وریدها را می توان به راحتی از طریق چشم مشاهده کرده و عکس برداری کرد. 

در یک پروژه آزمایشی، از چشمان ۹۷ زن و مرد مبتلا به تصلب شرایین عکس گرفته شد. دکتر ماکسیمیلیان وینترگرست (Maximilian Wintergerst)، یکی از دیگر از پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره این موضوع می گوید: در بیش از نیمی از این شرکت کنندگان، بیماری هنوز در مرحله ای بود که هیچ علامتی ایجاد نمی کرد.

به گزارش سیناپرس، همزمان از ۳۴ نفری که این بیماری را نداشتند، تصاویری گرفته شد. به گزارش سیناپرس، در مرحله دوم، تصاویر در یک برنامه نرم افزاری به نام شبکه عصبی کانولوشنال اسکن شدند: این روش از روش کار مغز انسان الهام گرفته شده است. دانشمندان نرم افزار را طوری طراحی کردند که علائم بیماری را با آموزش آسیب شناسی متفاوت رگ های چشم، تشخیص دهد. در واقع این برنامه تشخیص می دهد که این تصاویر چشم ارائه شده از یک بیمار مبتلا به آترواسکلروز است یا خیر. 

توماس شولتز (Thomas Schultz)، یکی دیگر از محققان پروژه مذکور، می گوید: ۸۰ درصد از همه افراد ارائه شده به درستی شناسایی شدند که شگفت انگیز است زیرا حتی چشم پزشکان آموزش دیده، تصلب شرایین را نمی توانند از تصاویر فوندوس تشخیص دهند.
پژوهشگران در نظر دارند تا روش خود را بهبود بخشیده و نقایص آن را برطرف سازند. آنها قصد دارند با مراکز چشم پزشکی و عروقی همکاری کرده تا تصاویر بیشتری از فوندوس افراد مبتلا به آترواسکلروز به دست آورند. به گزارش سیناپرس، هدف بلند مدت آنها توسعه یک ابزار تشخیصی ساده، سریع و قابل اعتماد است.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های علمی (Scientific Reports) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: ناصر پورقدیمی 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل