نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چاقی خطر ابتلا به پوکی استخوان را در مردان افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد این باور عامیانه در زمینه مراقبت های بهداشتی که می گوید افراد با وزن بدن بالا تراکم استخوان بیشتری داشته و در خطر کمتری برای شکنندگی استخوان ها قرار دارند، کاملا اشتباه بوده و غلط است. متاسفانه این باور اشتباه باعث شده تا  بیمارانی که توده بدنی بالایی دارند کمتر از نظر پوکی استخوان غربالگری شوند.

دکتر راجش کی جین (Rajesh K. Jain) به همراه تیمی از همکارانش به بررسی این موضوع پرداخته و در این رابطه اعلام کرد: ما در مطالعات خود دریافتیم که توده چربی بالاتر با تراکم استخوان کمتر مرتبط است و این روند در مردان قوی ‌تر از زنان بود. تحقیقات ما نشان می دهد که تأثیر وزن بدن به ترکیب توده لاغر و چربی فرد بستگی دارد و وزن بالا به تنهایی تضمینی در برابر پوکی استخوان نیست.

طی این مطالعه، محققان تراکم مواد معدنی استخوان و ترکیب بدن ۱۰ هزار و ۸۱۴ فرد  زیر ۶۰ سال را که در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸  شرکت کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. به گزارش سیناپرس، یافته های این مطالعه به ارتباط قوی بین توده بدون چربی و تراکم مواد معدنی استخوان در مردان و زنان اشاره دارد.

گفتنی است با کمال تعجب محققان دریافتند که داشتن توده چربی بالاتر با تراکم مواد معدنی استخوان کمتر مرتبط است و این مشکل به ویژه در مردان چاق مشاهده می شود.

دکتر جین در این رابطه توضیح می‌دهد: ارائه‌ دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید غربالگری پوکی استخوان را برای بیماران با وزن بدن بالا در نظر بگیرند، این مساله به ‌ویژه اگر آنها عوامل خطر دیگری مانند سن بالاتر، شکستگی‌ های قبلی، سابقه خانوادگی یا استفاده از استروئید را داشته باشند، جدی تر است.

به گزارش سیناپرس، از نظر پزشکی، پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. در این شرایط برای بسیاری از بیماران، حتی یک زمین خوردن خفیف یا عوامل استرس زا مانند خم شدن یا سرفه هم می تواند باعث شکستگی استخوان ها شود. به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت در هر فردی، استخوان یک بافت زنده است که دائماً توسط بدن تجزیه و مجددا جایگزین می شود. در بیماران مبتلا به پوکی استخوان، روند ایجاد استخوان جدید کندتر بوده نمی تواند با از دست دادن استخوان قدیمی مقابله کند.

شرح کامل این مطالعه و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره  مجله تخصصی  غدد درون ریز و متابولیسم (Endocrine Society’s Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism) منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل