قند و شکر خطر سرطان روده را زیاد می کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، در سال های اخیر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ که به عنوان سرطان کولورکتال نیز شناخته می شود، به طور قابل توجهی در بین افراد زیر ۵۰ سال افزایش یافته است. دلیل این امر به نظر می رسد مصرف بالای قند در رژیم غذایی ما در دوران نوجوانی و بزرگسالی باشد. البته آمارها نشان می دهد طی دو دهه گذشته، نوشیدن نوشیدنی های شیرین شده با شکر در نوجوانان و افراد ۲۰ تا ۳۴ ساله به شدت افزایش یافته است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است زنانی که نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند، پیش از رسیدن به سن ۵۰ سالگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

ابتلا به سرطان کولورکتال زودرس در میان افرادی که به طور معمول در سنین ۱۳ تا ۱۸ سالگی و در بزرگسالی نوشیدنی های شیرین مصرف می کردند، شایع تر است. دکتر یین کائو (Yin Cao) از محققان پروژه تحقیقاتی جدید در این مورد می گوید: سرطان کولورکتال در بزرگسالان جوان نسبتاً نادر است، اما این واقعیت که این میزان در طول سه دهه گذشته در حال افزایش بوده و یک نگرانی عمده بهداشت عمومی و یک اولویت در پیشگیری از سرطان را ایجاد کرده است. 

به باور محققان، میانگین سن تشخیص سرطان کولورکتال از ۷۲ سال به ۶۶ سال کاهش یافته است. در این پروژه پژوهشی، زنانی که دو وعده یا بیشتر از نوشیدنی‌ های شیرین شده با ۲۲۶ گرم شکر در روز مصرف می ‌کردند، در ۵۰ سالگی، دو برابر بیشتر از زنانی که کمتر از یک وعده در هفته از این نوشیدنی ها می خوردند، در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار گرفتند. داده ها نشان می دهد که به ازای هر ۲۲۶ گرم افزایش مصرف قند در نوشیدنی ها، ۱۶ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان رود بزرگ وجود دارد.

رشد و تکامل یک نوجوان بین ۱۳ تا ۱۸ سالگی تنظیم می شود و رژیم غذایی می تواند تأثیر زیادی در این دوره حساس از زمان داشته باشد. هر وعده روزانه نوشیدنی های شیرین در این سنین با ۳۲ درصد بیشتر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال زودرس مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، نوشیدنی های قندی با چاقی و دیابت نوع ۲ در کودکان و بزرگسالان مرتبط است. دکتر کائو تاکید کرد کیفیت پایین رژیم غذایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال زودرس مرتبط است، اما قبلا مواد مغذی یا غذاهای خاصی را بررسی نکرده ‌است. همچنین، این مطالعه نشان داد که نوشیدنی‌ های دیگری مانند شیر و قهوه با خطر کمتر سرطان روده بزرگ در بزرگسالان جوان مرتبط است که نشان می‌ دهد این نوشیدنی‌ های شیرین نشده در دراز مدت گزینه بهتری هستند.

با توجه این داده ها، محققان توصیه می کنند مردم از نوشیدنی‌ های شیرین‌ شده پرهیز کنند و در عوض نوشیدنی‌ هایی مانند شیر و قهوه را بدون شیرین‌ کننده انتخاب کرده و مصرف کنند. 
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در مجله GUT منتشر شده و قابل دسترس است.

 
مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: gut.bmj

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا