زیرساخت‌ خودروهای برقی باید در ناوگان شهری فراهم شود

به گزارش سیناپرس، تولید خودروهای برقی و برقی ‌سازی خودروها می توانند به کاهش مصرف سوخت کمک کنند و میزان آلاینده های گازهای گلخانه ای و آلایندگی های زیستی مانند pm2.5 و co و ناکس را بکاهند از اینرو اکنون خودروسازان و مجامع قانون گذار دنیا به سمت توسعه خودروهای برقی گرایش پیدا کرده اند و زیرساخت های لازم نیز برای تحقق این مساله در ناوگان شهری شان به وجود آورده اند اما آیا دولت ایران نیز به این امر توجه کرده است؟ آیا اکنون زیرساخت های آن در کشورمان فراهم شده است؟

حسن نهضتی، مدیر بخش خودروی پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: اکنون ما برای برقی شدن خودروهایمان نیاز داریم تا زیرساخت هایی را در داخل خانه، خیابان ها و جاده ها به وجود بیاوریم. آغاز برقی سازی خودروها با ماشین های شخصی سخت است زیرا زیرساخت های خیلی خاص می‌ طلبد. ابتدا باید زیرساخت های این کار در ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و موتورسیکلت ها فراهم شود.

وی افزود: تنها راه برون رفت از این مساله این است، در گام نخست ماده دوازده به طور دقیق برای موتورسیکلت ها و تاکسی ها و همینطور اتوبوس های شهری مصوب شود. این ماده تنها برای خودروهای ناوگانی از جمله تاکسی ها و اتوبوس های شهری و موتورسیکلت های پیک است( برای ماشین های شخصی نیست). این ماده می خواست چندین بار طی سال های اخیر مصوب شود اما متاسفانه تاکنون به تصویب نرسیده است.

وی اظهارداشت: تنها حمایتی که ما در عمل برای ایجاد خودروهای ناوبر شهری در کشورمان داریم، همین مصوب ماده دوازده است. این مصوبه نیز وعده سرخرمن است زیرا باید ابتدا خودرو خریده و استفاده شود، پس از آنکه خریدار کاهش مصرف داشته باشد، ممکن است به او پول دهند یا ندهند. در حالی که اکنون در دنیا، اکثر یارانه ها در هنگام خرید به خریدارتعلق می گیرد.

به گفته وی، در کشورچین، کشورهای اروپایی و آمریکا، یارانه هایی به خودروهای برقی (مخصوصا خودورهای شخصی) تعلق می گیرد. این میزان یارانه به خودروهای عمومی مانند اتوبوس شهری بیشتر پرداخت می شود. مثلا در کشور آلمان، همان هنگام خرید خودروی برقی بیش از نصف قیمت خودرو، دولت پول پرداخت می کند.

مدیر بخش خودروی پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران به سیناپرس گفت: این مساله باعث توسعه و گسترش این نوع خودروها می شود و گرنه با وضع مالی که اکنون موتورسیکت سواران و اتوبوسران ها دارند، امکان اینکه بتوانند خودروی برقی بخرند، وجود ندارد. این افزایش قیمت باید به نحوی با تسهیل گیری های مختلف جبران شود.

نهضتی تصریح کرد: فناوری ساخت این خودروها یک مساله جداگانه ای محسوب می شود. اکنون موضوع مهمتر، بازار و مساله مالی است؛ ایران در حوزه فناوری به نسبت موتور احتراق داخلی خیلی دیر آغاز به فعالیت کرده و فاصله پنجاه ساله با دنیا دارد که هیچ وقت به آن نمی رسد اما در بحث موتور خودروهای برقی و قوای محرکه خودروهای برقی که کلی زیر مجموعه مختلف دارد، حدود یک دهه فاصله داریم که امکان رسیدن به رقبای خارجی مان بیشتر است بنابراین ضرورت دارد از الان به بازار آن فکر کنیم.

وی ادامه داد: وقتی بازار وجود داشته باشد، فناوری نیز خود به خود توسعه پیدا می کند. اکنون مشکل اصلی ما نبود بازار است. متاسفانه اکنون بازاری برای خودروهای برقی مان وجود ندارد زیرا حمایت های حاکمیتی نداریم. در هیچ کجای دنیا بدون حمایت حاکمیتی خودروی برقی راه نیفتاده است.

وی در پایان به سیناپر گفت: یک سری حمایت های حاکمیتی برای شروع و آغاز این قضیه همیشه نیاز است؛ وقتی از نظر بازار و فناوری این خودروها به بلوغ برسند به مرور زمان با افزایش تولید، قیمت ها کاهش پیدا می کند اما متاسفانه همچنان برنامه مشخصی در کشور پیرامون این مساله وجود ندارد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا