صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چیست؟

امروز شاهده راه اندازی انواع مختلفی از DEXها در بستر فناوری بلاک چین هستیم که هر کدام مزایا و کاربردهای منحصر به فرد خود را مانند استخرهای نقدینگی و یا امور مالی غیرمتمرکز دیفای دارا هستند.

صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چیست؟

خوب است بدانید اولین صرافی‌های غیرمتمرکز بسیار کند عمل می‌کردند و پلتفرم‌هایی مانند Bisq صرفا به افراد اجازه می‌دادند که همدیگر را پیدا کرده و تراکنش های همتا به همتا انجام دهند. اما در سال 2016، EtherDelta شروع به طراحی یک DEX با امکانات و ویژگی‌های بهتری کرد. DEX مورد نظر از قراردادهای هوشمند برای مدیریت هرچه بهتر کیف پول‌های معاملاتی در مدل های سنتی استفاده می‌کرد که به نوبه خود جذابیت و کاربرد فراوانی داشت.

با این حال، این مدل با اتریوم سازگار نبود، نقدینگی کافی نداشت و تجربه کاربری پیچیده‌ای را هم به کاربر ارائه می‌داد. در سال 2018، نسل جدیدی از صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به میدان آمدند که از بازارسازان خودکار، قیمت گذاری خودکار و استخرهای نقدینگی استفاده می‌کردند.

این دست از پلتفرم‌ها توانستند به سرعت رشد کنند. در نظر داشته باشید که صرافی های ارز دیجیتال ایرانی همگی در دسته صرافی های متمرکز قرار می‌گیرند و روش کار آنها با Dexها متفاوت است. در ادامه این گزارش چند صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (DEX) به همراه ویژگی‌های هر یک را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

صرافی PancakeSwap

پلتفرم PancakeSwap یک صرافی غیرمتمرکز برای مبادله توکن‌های فعال در شبکه BEP20 در زنجیره هوشمند بایننس است. پنکیک سواپ از یک مدل بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند که در آن کاربران ارزهای مورد نظر خود را در مقابل یک استخر نقدینگی معامله می‌کنند. چنین استخرهایی با سرمایه کاربران پر می‌شود. به این صورت که کاربران سرمایه خود را استخر نقدینگی پنکیک سواپ می‌سپارند و در ازای آن توکن‌های ارائه دهنده نقدینگی (یا LP) را دریافت می‌کنند. از این توکن‌ها می‌توان برای پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌ها و بازگرفتن سرمایه ابتدایی استفاده کرد.

صرافی غیرمتمرکز dYdX

پلتفرم dYdX به عنوانی بستری برای معاملات مارجین غیرمتمرکز شناخته می‎‌شود، هدف توسعه‌دهندگان dYdX ساخت یک صرافی غیرمتمرکز با امکان ساخت محصولات مالی ایمن و قدرتمند است. این صرافی از قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند و نیاز به استفاده از یک صرافی متمرکز را در حین معامله ارزهای دیجیتال از بین می‌برد و امنیت و شفافیت یک صرافی غیرمتمرکز را با سرعت و قابلیت‌های استفاده از یک صرافی متمرکز ترکیب می‌کند.

 
سوشی سواپ

صرافی سوشی سواپ به عنوان اولین صرافی مبادلاتی غیرمتمرکز با شکل و شمایل آشپزی شناخته می‌شود. اگر نسبت به صرافی یونی سواپ، SushiSwap را بیشتر دوست دارید احتمالا یکی از دلایل آن رابط کاربری جذاب تر این پلتفرم است. اما در نظر داشته باشید که سوشی سواپ شباهت‌های بسیار زیادی به یونی سواپ داشته و در اصل یک فورک از Uniswap می‌باشد.

یونی سواپ (V2)

صرافی Uniswap یک پروتکل برای تبادل خودکار توکن‌ها در شبکه بلاک چین اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نوامبر سال 2018 میلادی راه اندازی شده است. صرافی یونی سواپ خود را به عنوان یک رابط قراردادهای هوشمند ساده برای تعویض توکن ها در شبکه ERC20 معرفی می‌کند که یک مدل رسمی برای ادغام ذخایر نقدینگی دارد. این پلتفرم به عنوان یک رابط کاربری متن باز برای معامله گران و ارائه دهندگان نقدینگی عمل می‌کند و متعهد به ارائه خدمات تبادل رایگان و غیرمتمرکز دارایی است.

رادیوم (Raydium)

صرافی رادیوم یک بازارساز خودکار (AMM) و ارائه دهنده نقدینگی است که بر روی بلاک چین سولانا برای صرافی غیرمتمرکز سروم (DEX) ساخته شده است. برخلاف سایر پلتفرم‌های AMM، رادیوم نقدینگی زنجیره‌ای را برای دفتر سفارش محدود مرکزی فراهم می‌کند. به زبان ساده تر می‌توان گفت که وجوه سپرده‌شده به Raydium به سفارش‌های محدودی تبدیل می‌شود که در دفترچه سفارش سروم (Serum) قرار دارند. این به ریدیوم LPها امکان دسترسی به تمام جریان سفارش در DEX سروم و همچنین نقدینگی موجود آنها را می‌دهد.

صرافی BakerySwap

آخرین پلتفرمی که قصد داریم در این گزارش به عنوان یکی از صرافی های ارز دیجیتال غیرمتمرکز معرفی کنیم، بیکری سواپ است. بیکری سواپ مانند پلتفرم یونی سواپ یک بازار ساز خودکار (AMM) و صرافی غیرمتمرکز (DEX) است. ولی برخلاف یونی سواپ که بر روی شبکه اتریوم فعال است، بیکری سواپ با شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) کار می‌کند. مشابه سایر پلتفرم‌هایی که از مدل AMM استفاده می‌کنند، هیچ دفترچه سفارشی برای مطابقت با خریداران و فروشندگان وجود ندارد. در عوض، کاربران در حضور یک استخر نقدینگی معامله می کنند. دارایی های موجود در هر استخر توسط حمایت کنندگان و کاربران BakerySwap ارائه می‌شود. اطلاعات بیشتر در رابطه با صرافی های ایرانی و خارجی را می‌توانید در وبسایت خبری و آموزشی ارز تودی مطالعه کنید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا