نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر شگفت‌انگیز تماشای آکواریوم بر سلامت انسان

در مطلب بسیاری از پزشکان و یا دندانپزشکان می‌بینیم که آکواریوم‌هایی به منظور سرگرم ساختن مراجعان وجود دارد. برخی افراد بر این باورند که آکواریوم می‌تواند موجب آرامش روانی افراد شود. مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که این باور درست بوده و آکواریوم می‌تواند اثرات مثبتی بر روی سلامت جسمی و نیز روانی فرد داشته باشد. در این میان، هر قدر ماهیان موجود در آکواریوم تنوع بیشتری داشته باشند، این اثرات قابل ملاحظه‌تر خواهد بود.

در این مطالعه 84 شرکت کننده در برابر یک آکواریوم بسیار بزرگ با حجم 150 هزار لیتر آب قرار گرفتند و پژوهشگران نیز به ارزیابی برخی شاخص‌های سلامت آنها (نظیر فشار خون) پیش و پس از این رویارویی با آکواریوم پرداختند. این آکواریوم به گونه‌ای بود که به تدریج تعدادی ماهی با شکل‌های مختلف به آن اضافه می‌شد و به این ترتیب رفته رفته تنوع ماهیان موجود در آن افزایش می یافت.

پیش از این مطالعات زیادی نشان داده بود که حضور در محیط‌های طبیعی می‌تواند اثرات مثبتی بر روی سلامت افراد داشته باشد، اما مطالعات چندانی در خصوص اثرات مشابه ناشی از طبیعت زیرآب و آکواریوم به انجام نرسیده بود.

این پژوهشگران امیدوارند بتوانند سازوکار دقیق بروز این اثرات مثبت را بیابند. در این صورت شاید بتوان برخی از سودمندی‌های حضور در طبیعت را به صورت مصنوعی برای افراد مختلفی که دسترسی به محیط بیرونی ندارند ایجاد کرد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Environment & Behavior منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل