نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استارشیپ ۱۱۹ متری تا دو ماه دیگر به فضا پرتاب می شود

به گزارش سیناپرس، در حالی که ماسک شکست ها را پیش بینی می کند، مطمئن است که استارشیپ تا پایان سال میلادی جاری به مدار می رسد. ماسک اولین آپدیت بزرگ استارشیپ خود را پس از دو سال و در حالی که در کنار موشک ۱۱۹ متری در فرودگاه فضایی تگزاس اسپیس ایکس ایستاده بود، ارائه کرد.

او گفت: این موشک واقعاً چیز عجیبی است و در واقع سخت است باور کنیم که واقعی است. 

ناسا قصد دارد از استارشیپ با قابلیت استفاده مجدد برای فرود فضانوردان روی ماه در اوایل سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۳ شمسی) استفاده کند. ماسک در عین حال امیدوار است که ناوگانی از استارشیپ ها را برای ایجاد شهری در مریخ، حمل تجهیزات و افراد به آنجا مستقر کند. 
در حال حاضر، پروازهای اولیه این موشک، ماهواره های اینترنتی ماسک به نام استارلینک را به مدار می برد. ماسک در ادامه گفت: احتمالاً چند دست ‌انداز در امتداد این راه وجود خواهد داشت، اما ما می ‌خواهیم آن‌ ها را با مأموریت ‌های ماهواره‌ ای و مأموریت‌ های آزمایشی قبل از سوار کردن افراد بر روی فضاپیما، از سر راه برداریم. 

تقویت کننده مرحله اول فوق سنگین (Super Heavy) اسپیس ایکس هنوز پرتاب نشده است.به گزارش سیناپرس، اما استارشیپ فولادی گلوله ‌ای شکل که در بالای سوپرهوی قرار گرفته و به عنوان سکوی بالایی عمل می ‌کند، در ماه مه (خرداد) گذشته، با موفقیت به فضا پرتاب شد و به تنهایی فرود آمد. گفتنی است که این موشک بیش از ۱۰ کیلومتر اوج گرفت. 
اسپیس ایکس منتظر تایید اداره هوانوردی فدرال قبل از ادامه مرحله بعدی ماموریت استارشیپ یعنی رفتن به مدار است. ماسک گفت: انتظار دارد در ماه مارس چراغ سبز این اقدام داده شود و این موشک نیز باید تا آن زمان آماده پرواز باشد. 
به گفته ماسک، اگر اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، اطلاعات بیشتری در مورد اثرات بالقوه زیست محیطی مطالبه کند، پرتاب های استارشیپ احتمالا به مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا منتقل می شوند. اما او خاطرنشان کرد که این موضوع اولین پرتاب مداری استارشیپ را بیش از نیم سال به تاخیر می اندازد.

فضاپیماهای بزرگ استارشیپ بسیار پرجرم بوده و با نیروی رانش تقریباً دو برابری، از موشک ‌های گذشته و حال ناسا بلندتر هستند.
ماسک گفت:علاوه بر کیپ کاناورال فلوریدا و تگزاس در نزدیکی بوکا شیکا، فضاپیماهای استارشیپ در نهایت می ‌توانند از سکوهای اقیانوسی شناور در هر نقطه از جهان پرتاب شوند. او پیش بینی می کند فضاپیماهای استارشیپ با قابلیت استفاده مجدد سریع، سه بار در روز پرتاب شوند.  

ماسک تخمین می زند که پرتاب استارشیپ با هزینه کمتر از ۱۰ میلیون دلار به پایان برسد. او این هزینه را با استانداردهای فعلی فضایی، فوق العاده کم و به طرز مضحکی خوب می داند.

به گزارش سیناپرس، تا به حال، اسپیس ایکس برای پرتاب ماهواره‌ها و همچنین فضانوردان و محموله ‌ها به ایستگاه فضایی بین ‌المللی برای ناسا به موشک‌ های فالکون بسیار کوچک‌ تر خود متکی بوده است. نخستین پرواز خصوصی آن که توسط یک میلیاردر خریداری شد، سپتامبر سال گذشته انجام شد. یک پرواز دیگر در پایان ماه مارس سال جاری (فروردین ۱۴۰۱) انجام خواهد شد که سه تاجر را با قیمت هر کدام ۵۵ میلیون دلار به ایستگاه فضایی می برد.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: cbc
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل