نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ویروس کرونا می تواند منجر به مرده زایی شود

به گزارش سیناپرس، محققان در ۱۲ کشور از جمله ایالات متحده، بافت جفت و کالبد شکافی ۶۴ مرده زایی و چهار نوزادی را که اندکی پس از تولد فوت کردند را تجزیه و تحلیل کردند. همه این موارد شامل زنان واکسینه نشده ای بود که در دوران بارداری خود به کووید- ۱۹ دچار شده بودند. 

یافته های تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که ویروس کرونا می ‌تواند به جفت حمله کرده و آن را از بین ببرد و منجر به مرده ‌زایی در زنان مبتلا به این بیماری شود. این یک پیامد غیرمعمول در بارداری است، اما زنان مبتلا به کرونا با خطر بالایی روبرو هستند و واکسیناسیون می تواند به پیشگیری از این موارد کمک کند.

دکتر جفری گلدشتاین (Jeffery Goldstein) پاتولوژیست دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن در این باره گفت: این مطالعات شواهد کوچک را تقویت و تأیید می‌ کند که آسیب جفت به جای عفونت جنین، علت احتمالی بسیاری از مرده‌ زایی‌ های مرتبط با کرونا است.
شواهد قبلی نشان می‌ دهد که شانس مرده ‌زایی برای زنان باردار مبتلا به کرونا، به ‌ویژه از نوع دلتا، بیشتر از حد معمول است. دکتر دیوید شوارتز (David Schwartz) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت که عفونت‌های دیگر مانند ویروس زیکا می ‌توانند به جفت نفوذ کرده و باعث مرده ‌زایی شوند که معمولاً با عفونت و آسیب رساندن به جنین همراه است.

در این تحقیقات او و همکارانش این موضوع را در مورد مرده ‌زایی در زنان مبتلا به کووید-۱۹ بررسی کردند. پژوهش ها نشان داد که موضوع کشنده در عفونت کرونا تقریباً برعکس بود، یعنی این جفت بود که عفونی شده و به طور گسترده ای از بین می رفت که سبب مرده زایی می شد.

شوارتز گفت: در بسیاری از این موارد به طور ترسناکی بیش از ۹۰ درصد بافت جفت تخریب شده بود. بافت طبیعی جفت دارای رنگ مایل به قرمز سالم و اسفنجی است. نمونه هایی که محققان مطالعه کردند سفت و با تغییر رنگ تیره بافت مرده  همراه بودند. در حالی که سایر عفونت‌ها گاهی اوقات می‌ توانند به جفت آسیب برسانند، شوارتز گفت که او هرگز ندیده است که این عفونت‌ها باعث چنین تخریب مداوم و گسترده ای شوند. 
به گزارش سیناپرس، جفت عضوی است که در دوران بارداری تشکیل شده و به رحم می چسبد و از طریق به بند ناف، اکسیژن و مواد غذایی را از جریان خون مادر تامین می کند.
به گفته محققان، ویروس احتمالاً از طریق جریان خون به جفت رسیده و به سلول‌های حساس متصل شده و باعث رسوب پروتئین و نوعی التهاب غیرعادی می ‌شود که جریان خون و اکسیژن را مسدود می ‌کند. به گفته محققان، این به نوبه خود منجر به مرگ بافت جفت و خفگی جنین می شود. پژوهشگران معتقدند که آسیب جفت با ویروس کرونا محتمل ‌ترین علت مرگ جنین است.
گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نشان داد که مرده زایی به طور متوسط در ۳۰ هفتگی رخ داده است و بارداری طبیعی حدود ۴۰ هفته طول می کشد. 
فشار خون بالا، برخی بیماری ‌های مزمن و ناهنجاری‌های جنینی از جمله شرایطی هستند که می ‌توانند شانس مرده ‌زایی را از جمله در زنان مبتلا به کرونا افزایش دهند. به گزارش سیناپرس، البته هنوزمشخص نیست که آیا ابتلا به عفونت های سویه امیکرون نیز شانس مرده زایی را افزایش می دهند یا خیر.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Archives of Pathology & Laboratory Medicine منتشر شده است.
مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل