نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مقاوم شدن جانوران مدل در برابر کووید 19

به گزارش سیناپرس، در یک تحقیق جدید نشان داده شده که یک داروی ضد ویروس SARS-CoV-2 قادر است از همسترهای سوری که به عنوان جانوران مدل برای آزمایش های پزشکی شناخته می شوند، در برابر عفونت با برخی از انواع نگران کننده ویروس فوق محافظت کرده و خطر انتقال آن را نیز کاهش دهد.

این روزها که جامعه جهانی به شدت با بیماری کووید 19 دست و پنجه نرم می کند، نیاز فوری به داروهای ضد ویروسی ایمن و مؤثر برای درمان عفونت‌های SARS-CoV-2 وجود دارد. 

در این راستا، مولکول پروتئاز اصلی درون این ویروس، یعنی همان آنزیمی که به تکثیرش کمک می کند، به عنوان یک هدف ضد ویروسی امیدوارکننده برای ساخت داروهای مختلف شناسایی شده است و تاکنون چندین مهارکننده اصلی پروتئاز، توانسته اند فعالیت ضد ویروسی را در مدل‌های کشت سلولی و مدل‌های حیوانی برای SARS-CoV و SARS-CoV-2 نشان دهند.

اخیرا نیز، محققانی از دانشگاه کاتولیک لوون بلژیک برای آزمایش اثر ضد ویروسی دارویی به نام PF-332، سلسله آزمایش هایی را در مدل های سلولی و همچنین یک مدل حیوانی، یعنی همستر سوری با انواع آلفا، بتا و دلتای ویروس SARS-Cov-2، عامل بیماری کووید 19 انجام داده و نتایج امیدبخشی گرفته اند.

به گزارش سیناپرس،آن ها در ابتدا، با آزمایش‌هایی که روی سلول‌های پستانداران و یک مدل سلول اپیتلیال اولیه مربوط به مجرای هوایی انسان انجام دادند، مشاهده کردند که داروی فوق دارای فعالیت ضد ویروسی مناسب در برابر نوع آلفای ویروس کووید 19 است.

این محققان سپس اثربخشی PF-332 را در گروه های کوچک همسترهای طلایی سوری آزمایش کردند و دریافتند که همسترهای سوری که از طریق بینی با انواع بتا یا دلتای ویروس فوق آلوده می شوند، پس از درمان خوراکی با PF-332 به مدت چهار روز متوالی، هیچ گونه علائم بیماری را نشان نمی دهند.

بررسی های بیشتر همچنین نشان داد که این همسترهای آلوده به نوع دلتا، وقتی در کنار همسترهای غیرآلوده رها شدند، هیچ کدام از آن ها را دچار آلودگی نکردند. به گزارش سیناپرس،داروی PF-332 برای استفاده در برخی کشورها تأییدیه اضطراری دریافت کرده است و مجریان این تحقیق اشاره دارند که این یافته‌ها بر پتانسیل PF-332 به عنوان یک داروی ضد ویروسی امیدوارکننده برای درمان عفونت SARS-CoV-2 به منظور محدود کردن انتقال و بهبود درمان بیماری کووید 19 تأکید می‌کنند.

گفتنی است یافته های مطالعه فوق در نشریه جهانی Nature Communications منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل