نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی سیستم هشدار زلزله برای اروپا

به گزارش سیناپرس، اثربخشی بالقوه سیستم هشدار زودهنگام زلزله در اروپا یا  EEW  توسط تیمی از محققان مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ‌ها نشان می ‌دهد که بخش‌ هایی از منطقه اروپا مدیترانه، به ‌ویژه کشورهای یونان، ترکیه و ایتالیا، می‌توانند از این سامانه برای کاهش اثرات بالقوه مضر زلزله بهره ببرند.

EEW متشکل از شبکه های حسگر و مدل های ریاضی برای تشخیص زلزله در زمان واقعی است و قبل از شروع لرزش زمین به مناطق در خطر آسیب هشدار می دهد. توانایی هشدار دادن به مکان ‌های هدف قبل از شروع لرزش، حتی اگر تنها چند ثانیه باشد، می‌تواند زمان ارزشمندی برای کاهش خسارت، تصادفات و تلفات داشته باشد. سیستم های منطقه ای EEW در حال حاضر در ۹ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، مکزیک و ژاپن فعال هستند. با این حال، تنها کشورهای اروپایی دارای سیستم های عملیاتی EEW تحت حمایت دولت، رومانی و ترکیه هستند.

برای بررسی امکان سنجی EEW در منطقه اروپا-مدیترانه، جما کرمن (Gemma Cremen) و همکارانش داده‌های ۲۳۷۷ ایستگاه حسگر را در این منطقه تجزیه و تحلیل کردند.

در این مطالعه زمان بین هشدار اولیه EEW و شروع لرزش در مکان‌ های هدف مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این تیم مطالعاتی  پیشنهاد می ‌کنند که در برخی شرایط، مناطق در خطر بروز زلزله می‌ توانند بیش از ۱۰ ثانیه زمان را به دست آورند، که این مدت زمان آن ها را قادر می ‌سازد اقدامات پیشگیرانه بزرگی مانند خاموش کردن تجهیزات صنعتی یا تخلیه احتمالی طبقات ساختمان ‌ها را انجام دهند.

در خاتمه این مطالعه، نویسندگان نتیجه می گیرند که تحت شرایط ویژه ای، یافته های آنها نشان دهنده اثربخشی بالقوه EEW در مناطق خاص اروپایی است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: مریم عالمی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل