نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اسفنج های قطب شمال از فسیل ها تغذیه می کنند

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید زیست شناسان نشان داد مجموعه های متراکم اسفنج های کشف شده در قطب شمال با تغذیه از بقایای فسیل شده یک جامعه منقرض شده از حیوانات زنده می مانند.

این یافته‌ها یک اکوسیستم منحصربه ‌فرد در قطب شمال و استراتژی‌های مورد استفاده برای بهره‌ برداری از منابع غذایی در این منطقه مورد مطالعه را نشان می ‌دهد. گفتنی است اقیانوس منجمد شمالی یکی از اکوسیستم هایی است که کمتر مورد بررسی قرار گرفته زیرا در طول سال با یخ پوشیده شده است. 

اعضای یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی آنتیه بوتیوس (Antje Boetius) طی یک سفر به این منطقه، جامعه اسفنجی بزرگ و ناشناخته ای را کشف کردند که کوه های دریایی آتشفشانی را پوشانده بود. آنها یک سیستم عمق سنجی مشاهده کف اقیانوس (یک دوربین بکسل شده مجهز به سیستم سونار) برای بررسی شرایط زیر یخ در این محیط بسیار غیرقابل دسترس ساخته بودند. این منطقه پوشیده از یخ از نظر مواد مغذی بسیار فقیر است و منابع غذایی حمایت کننده از جامعه بزرگ اسفنجی برای دانشمندان ناشناخته بود.

در ادامه، پژوهشگری به نام ترزا مورگانتی (Teresa Morganti) و همکارانش با استفاده از تجزیه و تحلیل تصویر و نمونه ‌های بافتی اسفنج ‌ها توانستند ساختار آن ها را شناسایی کرده و سن و منابع غذایی این موجودات را ارزیابی کنند.

به گزارش سیناپرس، بررسی های انجام شده نشان داد این اسفنج ها به طور متوسط ۳۰۰ سال قدمت داشتند و جوامع باکتریایی غنی را در خود جای داده بودند. آنها روی بقایای یک جامعه حیوانی منقرض شده قرار داشتند که به فعالیت های آتشفشانی قبلی این سایت در چندین هزار سال پیش متکی بود. 

محققان دریافتند که اسفنج‌ ها از این بقایای فسیل ‌شده به‌عنوان منبع غذایی استفاده و  با کمک باکتری ‌هایی که از آنزیم‌ ها برای تجزیه بقایای آن ‌ها و تامین مواد مغذی به میزبان اسفنجی استفاده می‌ کنند، قادر به ادامه حیات هستند.
در خاتمه گفتنی است پژوهشگران استدلال می کنند که به دلیل کاهش سریع

پوشش یخی دریا، درک این اکوسیستم ها برای حفاظت و مدیریت تنوع زیستی منحصر به فرد قطب شمال ضروری است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل