نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سلول های ایمنی ضد آلزایمر، با چرخه های شب و روز کنترل می شوند

به گزارش سیناپرس، دانشمندان بر اساس یک یافته جدید علمی گزارش داده اند که سلول های ایمنی که مسئول پاک سازی پروتئینی کلیدی هستند که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر انباشته می شود، مطابق با ریتم شبانه روزی عمل می کنند. این کشف، توضیحی بالقوه برای ارتباط بین بیماری آلزایمر و اختلال در چرخه خواب افراد ارائه می دهد.

بیماری آلزایمر با اختلال در ریتم شبانه روزی بدن، یعنی چرخه 24 ساعته ای که بسیاری از جنبه های رفتاری و فیزیولوژی انسان را کنترل می کند، شناخته می شود.به گزارش سیناپرس، معمولا، اختلالات خواب، سال ها قبل از ظهور علائم بیماری آلزایمر شروع می شوند و با بروز علائم شدیدتر و خطر بالاتر ابتلا به این بیماری مرتبط هستند.

در پژوهش جدید که در همین خصوص توسط محققان انستیتوی پلی تکنیک رنسلر آمریکا انجام شده است، یک مکانیسم مولکولی که به طور بالقوه مسئول ارتباط بین بیماری آلزایمر و ریتم های شبانه روزی است، مورد بررسی واقع شده است. 

در این تحقیق، پژوهشگران، فعالیت سلول های ایمنی مسئول پاکسازی پروتئین هایی به نام آمیلوئید بتا را که به صورت پلاک در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ساخته می شوند، اندازه گیری کردند. 

آن ها از طریق کشت‌های این سلول‌ها در آزمایشگاه دریافتند که سلول‌های ایمنی بدن، آمیلوئید بتا را در یک چرخه روزانه نوسانی که توسط ریتم‌های شبانه‌روزی کنترل می‌شود، پاک سازی می‌کنند و اگر سلول‌ها، این ریتم را از دست بدهند، چرخه روزانه آن ها نیز ناپدید می شود.

آن ها همچنین ثابت کردند که علت اصلی این نوسان، تغییر در تعداد مولکول‌های یک پروتئین خاص به نام هپاران در سطح سلولی است.به گزارش سیناپرس،این پروتئین به ریتم های شبانه روزی پاسخ می دهد و قبلاً نشان داده شده بود که در پاکسازی پروتئین های آمیلوئید بتا نیز نقش دارد.

این محققان می گویند: با وجود آن که هنوز مطالعات بیشتری در این باره لازم است، نتایج فوق این فرض را بیان می کنند که اگر پاکسازی روزانه پروتئین‌های آمیلوئید بتا از طریق مکانیسم مورد اشاره در این تحقیق حفظ شود، احتمال ابتلای افراد به آلزایمر کمتر شده و یا حداقل، علائم شدید را به میزان کمتری نشان خواهند داد.

این یافته ها در ژورنال علمی پژوهشی PLOS Genetics منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل