نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سیگار یا مشروبات الکلی، کدام مرگبارتر است؟

به گزارش سیناپرس، ۷۰ درصد از جمعیت ایالات متحده نمی دانند که الکل با سرطان ارتباط دارد؛ گفته می شود زنانی که مشروبات الکلی می نوشند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان در طول زندگی خود قرار دارند. 

بر اساس مطالعات اخیر، میزان خطر ابتلا به سرطان در افراد با مصرف یک بطری ۷۵۰ میلی ‌لیتری نوشیدنی الکلی در هفته معادل کشیدن ۵ تا ۱۰ نخ سیگار در هفته خواهد بود.

یک تیم تحقیقاتی انگلیسی از سه دانشگاه در تلاش برای افزایش آگاهی عمومی، ارتباط بین مصرف الکل، سیگار کشیدن و خطر ابتلا به سرطان را مورد مقایسه قرار دادند. به گزارش سیناپرس،این پژوهش به یک مجموعه شامل هزار زن غیر سیگاری و هزار مرد غیر سیگاری، در هفته یک بطری شراب داده شد.

مشاهدات نشان داد که طی این مصرف، ۱۴ زن و ۱۰ مرد در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار گرفتند. جالب اینجاست که این میزان برابر با خطر ابتلا به سرطان ناشی از مصرف ۱۰ نخ سیگار در هفته توسط زنان و ۵ نخ سیگار در هفته توسط مردان است.

نوشیدنی های الکلی مخصوصا شراب به دلیل ارتباط زیاد بین الکل و سرطان پستان، خطر ابتلا به سرطان را در زنان بیش از مردان افزایش می دهد. خطر ابتلا به سرطان در زنانی که روزانه یک لیوان شراب مصرف می‌ کنند، ۷ درصد بیشتر از زنانی است که الکل مصرف نمی ‌کنند و آنهایی که ۲ لیوان نوشیدنی الکلی می ‌نوشند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. 

با اینکه الکل سرطان زا است، نشانه روشنی از تأثیر آن بر سرطان وجود ندارد. این مطالعه نتایج خود را تنها بر اساس خطر ابتلا به سرطان و بدون بررسی سایر عوامل استوار کرد. سن، سابقه خانوادگی، سابقه پزشکی، شاخص های احتمالی سرطان قبلی، رژیم غذایی و محیط زندگی افراد سایر عوامل تاثیرگذار بر خطر ابتلا به سرطان هستند. 

به گفته پژوهشگران، تحقیقات پیشین مصرف متوسط الکل به خصوص شراب قرمز را با مزایای سلامتی مرتبط می کرد که شاید این اطلاعات باعث شد که اکثر مردم فکر کنند که یک یا دو لیوان شراب در واقع برای بدن مفید است. 

به گزارش سیناپرس، طبق گفته محققان، سیگار در نهایت دوسوم مصرف کنندگان خود را می کشد و مسوول ۸۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های تنفسی و قلبی عروقی است. به گزارش سیناپرس،گفتنی است که هر مورد متفاوت بوده و تأثیر ده سیگار یا یک بطری شراب نیز در افراد متفاوت خواهد بود. 

محققان در انتها توضیح می دهند: مراجعه به آمار سرطان در جهان نشان می دهد که مصرف کنندگان الکل و افراد سیگاری باید خطرات مصرف آنها را به عنوان عوامل خطرناک سرطانزا جدی گرفته و از نوشیدن مشروبات الکلی و کشیدن سیگار خودداری کنند. 

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: gilmorehealth

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل