نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید گوساله های ممتاز با خصوصیات برتر ژنتیکی

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر بالا بودن هزینه ‌های تولید هر واحد شیر و گوشت یکی از چالش‌های دائمی تولید کنندگان در صنعت دامپروری کشور محسوب می شود در حالی که امروزه کشورهای پیشرفته دنیا طی دهه های اخیر توانسته اند با استفاده از فناوری "تکثیر گاوهای ممتاز با تکنیک تولید آزمایشگاهی جنین"، صفات برتر ژنتیکی در گله ها را ارتقا دهند.

اکنون یکی از شرکت های وابسته به پژوهشگاه جهاد دانشگاهی ابن سینا برای نخستین بار در ایران با تاسیس بانک جنین از گاوهای ممتاز نژادهای شیری (جرزی)، دومنظوره (سیمنتال) و گوشتی (شاروله، لیموزین و آکیتن)، موفق به تولید گوساله های با خصوصیات برتر ژنتیکی با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین شده است.

رکسانا احسانی، پژوهشگر یکی از شرکت های دانش بنیان پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا در این خصوص به سیناپرس گفت: یکی از اهداف ما در این شرکت تولید جنین از بهترین نژادهای گاو جنین و در اختیار قرار دادن آن به دامداران و شرکت های صنعتی است تا بتوانیم محصولات لبنی و گوشتی ممتاز تولید کنیم و از واردات این محصولات بی نیاز شویم.

وی افزود: ما برای تحقق این امر مولدهای اصلاح نژاد شده و دام های ممتاز ژنتیکی کشورهای دیگر را خریداری کرده ایم و طی پروسه ای پس از هورمون تراپی، تخمک را از دام ماده و اسپرم را از دام ممتاز نر گرفته ایم. سپس در محیط آزمایشگاه پروسه IVF (لقاح آزمایشگاهی) را انجام می دهیم. پس از گذشت هفت روز تخمک ها و اسپرم ها به مرحله ای می رسند که امکان فریزشان وجود دارد یا اینکه می توانیم آنها را به گیرنده انتقال دهیم تا آبستن شوند.

وی "تکثیر گاوهای برتر گله و تسریع اصلاح نژاد"، "کاهش هزینه های تولید با افزایش تولید گاوهای برتر گله"، "کمک به امنیت غذایی کشور و خودکفایی در تولید کره و گوشت"، "تولید گوساله های نر ممتاز برای تولید اسپرم منجمد و حذف واردات آنها"، "ابقای گاوهای بومی ارزشمند در خطر انقراض" و" توسعه دامپروری روستایی" را از مهمترین کاربردها و مصارف این طرح عنوان کرد و به سیناپرس گفت: اگر یک گاو ماده ممتاز به طور معمول در یک سال یک گوساله تولید کند ما با کمک این روش می توانیم طی یک ماه 4 الی 5 جنین تولید کنیم که منجر به ایجاد یک گوساله شود بنابراین در یک بازه زمانی بسیار کوتاه مثلا طی 4 الی 5 سال ما می توانیم گله ای از دام هایی داشته باشیم که خلوص بالایی دارند و ممتاز ژنتیکی هستند.

وی خاطرنشان کرد: تولید این گله‌ها می تواند نیاز ما را در بلند مدت از واردات گوشت و محصولات لبنی برطرف کند زیرا دام هایی که ما وارد کرده ایم به لحاظ شیری هم بر دام های داخلی ارجحیت دارند؛ پروتئین و چربی این دام ها بیشتر از دام های داخلی مانند هلشتاین است. اکنون بیشتر دام های داخل کشور هلشتاین هستند. چربی این گاوها در حدی نیست که بتوانیم برای تولیدات محصولات لبنی استفاده کنیم اما درصد چربی این دام ها در حدی است که دیگر ما نیازی به واردات مواد اولیه و چربی نداریم و می توانیم آنها را به طور مستقیم تامین کنیم.

وی به خبرنگار سیناپرس گفت: بستر علمی این کار سال هاست که فراهم شده است. خوشبختانه طی دو سال اخیر شرکت ما موفق شده به صورت تجاری با دامداری های دولتی و خصوصی قرارداد منعقد کند و تولید جنین گاومیش را به مرحله تجاری سازی برساند. پیش بینی می شود اگر در این زمینه حمایت های کافی صورت بگیرد طی سال های آینده دیگر نیازی به واردات گوشت از برزیل یا مواد اولیه محصولات لبنی از کشورهای دیگر نداشته باشیم.

احسانی در پایان یادآورشد: "تکثیر سریع و به نژادی شتر از طریق فناوری های نوین تولید مثلی" نیز از دیگر طرح های این مجموعه بوده که اخیرا عملیات اجرایی آن آغاز شده است. در این طرح نیز شترهای ممتاز از پاکستان و امارات وارد شده و کارهای اصلاح نژادشان انجام می شود. همچنین در این طرح می توانیم نژادهای بومی خودمان را اصلاح کنیم. ایجاد گله های ژنتیکی شتر اجداد و مادر، کمک به ایجاد چرخه پایدار تولید شامل پرورش علمی و صنعتی شتر و توسعه صنایع جانبی از کابردهای مهم این طرح است.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل