اولین موشکی که از سیاره ای دیگر پرتاب می شود

به گزارش سیناپرس، به اصطلاح فضاپیمای صعود به مریخ یا MAV برای پرواز به مریخ، دریافت نمونه‌ سنگ های مریخ از یک کاوشگر و بازگشت دوباره به فضا طراحی شده است. این بخشی از برنامه بازگرداندن اولین سنگ های سیاره سرخ به آزمایشگاه های زمین برای بررسی حیات احتمالی باستانی در مریخ است.

مریخ نورد استقامت (Perseverance) از زمانی که در ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۰ در دهانه Jezero فرود آمد، در حال حفاری نمونه هاست و قرار است این نمونه سنگ ها برای بررسی های بیشتر به زمین فرستاده شود.

آنجلا جکمن (Angela Jackman) از ناسا در این باره گفت: این ماموریت یک چالش بزرگ است زیرا موشک باید با مریخ نورد دیگری به نام Sample Fetch Rover به مریخ پرواز کند، در ادامه این مریخ نورد باید به محل نمونه ها حرکت کند، ظروف مهر و موم شده را بردارد و آنها را به موشک MAV بازگرداند. جکمن در ادامه می افزاید که این مریخ نورد باید خیلی کوچک باشد و نمی تواند سنگین باشد زیرا آنها باید نمونه ها را حمل کرده و به سطح زمین بفرستد.

ناسا عصر دوشنبه اعلام کرد که قرارداد ساخت موشک MAV را به لاکهید مارتین (Lockheed Martin) واگذار کرده است. طراحی ناسا برای این موشک حدود ۳ متر ارتفاع، ۴۵ سانتیمتر قطر و کمتر از ۴۵۳ کیلوگرم وزن دارد.

جکمن در ادامه گفت: این ماموریت یک چالش است، اما دو موضوع به نفع ما است، یکی گرانش و دیگری جو مریخ که بسیار کمتر از زمین است. به گفته او، در مریخ باد وجود دارد اما احتمالاً مشکلی نخواهد بود.

او همچنین توضیح داد که فرودگر برای مأموریت بازگشت، مواد منفجره را شلیک می ‌کند تا موشک را با زاویه مناسب در هوا بچرخاند و پس از آن موتورهای خود فضاپیما روشن شده و به سمت زمین حرکت می‌ کند.

فیلیپ فرانکلین (Phillip Franklin) از ناسا گفت که ناسا قصد دارد نمونه اولیه موشک MAV را قبل از پرتاب به مریخ روی زمین آزمایش کند. فرانکلین، مهندس رباتیک ناسا در ادامه توضیح داد: اما این ماموریت بیشتر بر شبیه سازی برای طراحی و برنامه نویسی نهایی تکیه خواهد کرد.

او گفت: یک برنامه آزمایشی قوی در اینجا روی زمین وجود دارد که به شبیه سازی آن محیط ها کمک می کند، درست همانطور که ناسا هنگام طراحی بالگرد مریخی نبوغ (Ingenuity)، هوای مریخ را در زمین شبیه سازی کرد.

به گزارش سیناپرس، به گفته کارشناسان کار بر روی موتورهای موشک MAV آغاز شده است. گفتنی است که بر اساس اعلام ناسا، این ماموریت دو مرحله خواهد داشت. هنگامی که موشک به مدار مریخ می رسد، MAV ظرف نمونه را که به اندازه یک توپ بسکتبال است آزاد می کند. این ظرف تا ماموریت بعدی ناسا در حدود سال ۲۰۳۰ که به زمین باز گردد، در مدار مریخ باقی خواهد ماند.