نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فلفل و ادویه جات را جایگزین نمک کنید

به گزارش سیناپرس، مصرف نمک به ویژه برای افراد مسن می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی بیشتر و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. با این حال، محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن یک راه حل خوشمزه برای حل این مشکل ارائه داده اند.

نتایج مطالعه آنها نشان می ‌دهد که افزودن مقداری چاشنی تند به یک وعده غذایی کم نمک، موجب بهبود طعم غذا شده و اجتناب از مصرف نمک را برای افراد مسن بسیار آسان ‌تر می ‌کند.

گفتنی است محققان درک شوری را در میان مجموعه ای متشکل از ۳۹ فرد مسن از طریق استفاده از فرمولاسیون سس سفید حاوی مقادیر مختلف نمک و تعدادی ادویه و چاشنی اضافه شده ارزیابی کردند. این تیم خاطرنشان می کند که آنها تحقیقات خود را قبل از همه گیری کرونا انجام داده اند و از دست رفتن حس چشایی بسیاری از افراد به دلیل کرونا روی این مطالعات تاثیری نداشته است.

این آزمایش نشان داد: افزودن مقدار کمی چاشنی ادویه به سس سفید تشخیص تفاوت بین وعده های غذایی پر نمک و کم نمک را برای شرکت کنندگان بسیار دشوارتر می کند. به گزارش سیناپرس، در حالی که ادویه برای حل این مشکل گزینه بسیار خوبی است، افزودن گیاهانی مانند برگ ریحان، پودر سیر یا فلفل درشت آسیاب شده همان اثر را نداشت. در این موارد، شرکت‌ کنندگان توانستند تفاوت ‌های سطح سدیم را به راحتی تشخیص دهند.

به گزارش سیناپرس، پروفسور کارولین راس (Carolyn Ross)، استاد رشته علوم غذایی در دانشگاه WSU و سرپرست این مطالعه، درباره یافته فوق می گوید: ما به طور خاص روی جمعیتی از افراد مسن مطالعه ‌کردیم تا ببینیم آیا می ‌توانیم میزان نمک موجود در یک محصول را کاهش داده و سپس آن را مطابق با ذائقه آن‌ ها تنظیم کنیم. این موضوع بسیار مهم است زیرا مشخص شده است که توانایی چشایی و بویایی با افزایش سن ضعیف می ‌شود و درک ضعیف ‌تر از طعم‌های نمکی ممکن است افراد را وادار کند که غذای خود را با چاشنی نمک زیاد همراه کنند، که این مساله ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

گفتنی است در طول این مطالعات، پژوهشگران سلامت دهان و بویایی هر فرد را بررسی کردند. آنها اطلاعاتی را در مورد داروهایی که شرکت کنندگان مصرف می ‌کردند و همچنین هر گونه شرایط سلامتی از قبل موجود و بالقوه مرتبط که شرکت ‌کنندگان داشتند، جمع‌آوری کردند. به گزارش سینا پرس،  یافته ها نشان داد که بین سلامت ضعیف دهان و میزان دارویی که فرد استفاده می کند، ارتباطی مستقیم وجود دارد. محققان می گویند که این موضوع ممکن است به دلیل تولید کمتر بزاق در افراد فوق باشد، اما علت دقیق آن هنوز نامشخص است.

هم اکنون پژوهشگران در حال برنامه ریزی یک مطالعه بعدی بزرگتر هستند که شامل غلظت های متنوع تر سدیم و سایر ترکیبات گیاهان و ادویه است. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Food Quality and Preference منتشر شده است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل