گرمایش زمین جمعیت خدنگ ها را تهدید می کند

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند گرمایش زمین و دمای بالاتر محیط ممکن است با افزایش استرس فیزیولوژیکی و همچنین جابجایی نرها بین گروه‌های جمعیتی خدنگ همراه شده و  خطر شیوع سل را در میرکت‌ های کالاهاری افزایش دهد.

خدنگ های دُم‌عصایی یا میرکت ها نوعی پستانداری کوچک و گوشتخوار هستند که در مناطق خشک و مراتع  قاره آفریقا زندگی می ‌کنند. این جانوران برای دیدن مناطق اطراف خود و مشاهده شکارچیان و تهدیدهای احتمالی، به طرز جالبی روی دو پای خود می ایستند.

یافته های جدید محققان نشان می دهد تغییرات آب و هوایی می تواند هم انتقال و هم تأثیر بیماری را در میان این جانوران تغییر دهد. به گزارش سیناپرس،به عنوان مثال، خشکسالی باعث افزایش انتشار ارگانیسم های بیماری زا یا استرس حرارتی باعث افزایش حساسیت به عفونت در میرکت ها می شود.

به باور جانورشناسان، حیواناتی مانند خدنگ ها که در گروه ‌های اجتماعی زندگی می ‌کنند ممکن است به طور ویژه در معرض این تغییرات باشند. با این حال، تحقیقات کمی در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر بیماری در حیوانات اجتماعی وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، ماریا پانیو (Maria Paniw) از پژوهشگران این تیم مطالعاتی برای درک بهتر موضوع فوق، با اعضای پروژه خدنگ های کالاهاری همکاری کرده و از ۲۲ سال اطلاعات دقیق رشد و تاریخچه زندگی از بیش از ۲۶۰۰ میرکت در کالاهاری استفاده کرد تا بفهمد چگونه عوامل آب و هوایی می توانند از طریق انتشار اثرات سل  و سایر بیماری های بومی بیماری کشنده گسترده که می تواند یکی از دلایل اصلی فروپاشی گروه در این گونه جانوری باشد، میرکت ها را تهدید کند.

طی این پژوهش رویکردهای مدل سازی برای درک ارتباط بین موارد بالینی سل به عنوان تابعی از عوامل اقلیمی و اجتماعی استفاده شد. به گزارش sinapress، یافته های این پژوهشگران نشان می ‌دهند که درجه حرارت بالا با افزایش استرس فیزیولوژیکی و همچنین حرکت گونه های نر  که ناقلان مهم سل در این جانور هستند، خطر شیوع بیماری را افزایش می ‌دهد.

به گزارش سیناپرس، گنجاندن این اثرات بیماری در پیش‌ بینی ‌های جمعیتی آینده، خطر انقراض گروهی را در این جانوران در طول  ۱۲ سال بیش از دو برابر کرده و اهمیت در نظر گرفتن تأثیر تعاملات آب و هوا و بیماری بر پویایی جمعیت حیوانات را برجسته می ‌کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Climate Change منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا