نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

با طب سنتی شامپانزه ها آشنا شوید

به گزارش سیناپرس، در نوامبر سال ۲۰۱۹ ، الساندرا ماسکارو، داوطلبی که در پروژه شامپانزه‌ های اوزوگا در پارک ملی لوانگو واقع در کشور گابن در آفریقای غربی کار می ‌کرد، صحنه ای را دید که نمی ‌توانست باور کند. وی مشاهده کرد یکی از میمون‌ ها به نام سوزی متوجه شد پسرش سیا به پای خودش آسیب رسانده است. این میمون پس از کمی فکر کردن، یک حشره را شکار کرده، لیسیده و روی زخم وی گذاشت.
خوشبختانه، این جانورشناس تمام لحظات فوق را ثبت کرده و در اختیار توبیاس دشنر، نخستی شناس شاغل در پروژه اوزوگا و پروفسور سیمون پیکا، زیست شناس شناختی مستقر در دانشگاه اسنابروک، قرار داد.
در پی این کشف جالب توجه، پژوهشگران به بررسی و نظارت شامپانزه‌ ها در پارک های حیات وحش پرداخته و در جستجوی نمونه‌ های دیگری از این رفتار بودند. در طول  ۱۵ ماه بعد، آنها ۷۶ مورد از مشابه را ثبت کردند که شامپانزه ها در شرایط مشابه، حشرات را روی زخم خود یا سایر اعضای گروه قرار می ‌دادند.
به گزارش سیناپرس، محققان مطمئن نیستند که چرا شامپانزه‌ها برای درمان زخم های خود از حشرات استفاده می‌ کنند یا حتی هنوز مشخص نیست دقیقا کدام حشره مورد توجه این جانور قرار دارد اما دانشمندان گمان می ‌کنند که احتمالا ممکن است این حشرات خواص تسکین‌ دهنده‌ ای داشته باشند که  درد را در فرد مصدوم کاهش می دهد.
گفتنی است اگرچه  پیش از این حیوانات دیگری مانند خرس ها، فیل ها و زنبورها در حال استفاده از دارو های طبیعی برای برطرف کردن بیماری خود مشاهده شده اند اما این اولین بار است که حیوانات در حال درمان زخم های همنوعان خود دیده می شوند و پیش از این هر حیوانی فقط برای حل مشکل خود تلاش می کرد.
پروفسور سیمون پیکا در این رابطه استدلال می‌کند که استفاده از حشره برای درمان زخم‌ های دیگری، نمونه‌ای بارز از رفتار اجتماعی است که بازتاب اعمال همدلی انسان‌ ها است.
به گزارش سیناپرس، این موضوع بسیار مهم است زیرا بسیاری از مردم به توانایی‌های اجتماعی حیوانات دیگر شک دارند و در این شرایط ناگهان شاهد گونه ای هستیم که در آن واقعاً حیوانات از همنوعان مراقبت می کنند.
انسان ها در طب سنتی از بسیاری از گونه های حشرات به عنوان دارو برای درمان بیماری استفاده می کنند  و مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد حشرات می توانند عملکردهای آنتی بیوتیکی، ضد ویروسی و ضد انگلی داشته باشند.
این تیم اکنون قصد دارد حشرات مورد استفاده شامپانزه ها را شناسایی کرده و بررسی کند که حشرات چگونه و توسط چه شامپانزه ای استفاده می شود  تا مشخص کند آیا این رفتار بر اساس سلسله مراتب درون گروه این جانوران است یا خیر.
مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل