نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بیشتر کودکان در معرض دود دست سوم دخانیات هستند

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران روی ۵۰۰ کودک نشان داد که بیش از ۹۷ درصد از کودکان ۱۱ ساله و کوچکتر با نیکوتین و ذرات مرتبط با این ماده که یکی از مواد تشکیل دهنده تنباکو است در تماس بوده و این موضوع بسیار قابل توجه است زیرا نیکوتین به عنوان یک محرک عمل کرده و به طور بالقوه ای اعتیادآور است.

به گفته محققان، این موضوع شامل بیش از ۹۵ درصد از کودکان این گروه سنی می شود که در خانه های افراد غیر سیگاری زندگی می کنند. به گزارش سیناپرس،متاسفانه کودکان خانواده های کم درآمد نسبت به کودکان خانواده های با درآمد بالاتر به طور قابل توجهی در معرض نیکوتین بیشتری قرار داشتند. علاوه بر این، کودکان والدین سیاه پوست مقادیر بیشتری نیکوتین در دستان خود نسبت به فرزندان والدین سفیدپوست یا چند نژادی داشتند.

جرج مت (Georg Matt)  یکی از پژوهشگران این مطالعه طی یک بیانیه مطبوعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: این مطالعه اهمیت کیفیت محیط های داخلی را بیشتر نشان می دهد.

مت، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی سن دیگو اسن و پژوهش هایی در رابطه با تاثیرات دود دخانیات انجام داده است. وی در ادامه توضیحاتش افزود: اگر در محیطی زندگی می کنید که افراد در آن سیگار کشیده یا قبلاً سیگار می کشیدند، بیشتر از قبل در معرض دود سیگار دست سوم قرار خواهید گرفت. 

به گزارش سیناپرس، در این شرایط وقتی کودکان خردسال زمین، میز، اسباب ‌بازی‌ها، لباس‌ ها و سطوح دیگر را لمس و سپس دهان و صورت خود را لمس ‌کنند،  با دود دست سوم مواجه شده و آسیب می بینند. از منظر تخصصی، دود دست سوم به بقایای شیمیایی ناشی از احتراق تنباکو گفته می شود که در گرد و غبار و روی سطوح پس از سیگار کشیدن در یک محیط باقی می ماند.
به گفته بیمارستان کودکان جانز هاپکینز در سنت پترزبورگ، فلوریدا، قرار گرفتن در معرض نیکوتین و سایر مواد شیمیایی موجود در محصولات تنباکو از طریق دود دست سوم می تواند خطر ابتلا به سرطان را در کودکان افزایش دهد.
به گزارش سیناپرس، مت و همکارانش برای تکمیل این مطالعه از دست ۵۰۴ کودک ۱۱ ساله و کوچکتر نمونه برداری و مواد موجود در دستان آنها را تجزیه و تحلیل کردند.

داده‌ های این مطالعه نشان می ‌دهد که رفتارهای والدین، مانند ممنوعیت سیگار کشیدن در خانه و ماشین، میزان نیکوتین شناسایی شده روی دست‌ه ای این کودکان را به‌طور چشمگیری کاهش می ‌دهد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره شبکه JAMA Open منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل