نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از طرح های راهبردی

دکتر محمد حسین بهشتی، سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری و رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با سیناپرس گفت: هم اکنون در مرکز طرح های کلان ملی بیش از 160 طرح در حال اجراست که عمدتا حوزه های سلامت(37 درصد)، امنیت غذایی و کشاورزی (22 درصد)، انرژی و حمل و نقل (11 درصد)، تجهیزات پیشرفته (7/5 درصد)، فناوری های زیست محیطی (4/3 درصد)، دیجیتال و هوشمند سازی (2 درصد) را شامل می شود.

استاد تمام گروه پژوهشی کامپوزیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران افزود: اکنون برای اجرای این طرح ها اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است؛ سهم معاونت علمی و فناوری از این بودجه 659 میلیارد تومان (44 درصد) است که تاکنون 339 میلیارد تومان آن به شرکت ها پرداخت شده و 320 میلیارد تومان باقی مانده نیز طی ماه های آینده پرداخت می شود.

وی اظهارداشت: پیش از این بسیاری از تجهیزات و نیازهای راهبردی کشور وارداتی بودند. به عنوان مثال ماسک کمک تنفسی از جمله نیازهای بیمارستانی است که از کشورهای دیگر وارد می شود. این ماسک ها ارزبری زیادی دارند و نیاز جدی کشور محسوب می شوند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این نیاز را به ما اعلام کرد. ما نیز پس از بررسی این موضوع با چند شرکت توانا در این زمینه مذاکره کردیم و در نهایت با یکی از شرکت ها که از توانایی بیشتری برخوردار بود، توافق نامه ای امضا کردیم.

وی عنوان کرد: این کار هزینه سنگینی دارد و باید در دو نوع ساخته شود. هر نوع نیز دارای سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ است؛ باید شش نوع مختلف از این ماسک های تنفسی متناسب صورت افراد گوناگون ساخته شود.

بهشتی ادامه داد: هزینه انجام این کار حدود 12 میلیارد تومان برآورد شده است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرای این طرح 3میلیارد تومان کمک می کند. همچنین برای تامین بخش دیگر این هزینه و گرفتن تسهیلات ارزان تر این شرکت را به بانک معرفی کرده ایم.

به گفته وی، هم اکنون کارهای این طرح انجام شده و یک نمونه از آن ساخته شده است. پیش بینی می شود تا شش ماه آینده با ساخت این ماسک ها به جایگاهی برسیم که بتوانیم بخشی از نیازمندی کشور در این حوزه را برطرف کنیم.

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سیناپرس گفت: یکی دیگر از بحث های ما در این معاونت حمایت از تجاری سازی محصولات دانش بنیان است. یک بخش از حمایت های ما در این زمینه مربوط به طرح هایی است که اکنون در مرکز طرح های کلان ملی در حال اجرا هستند. در این بخش تنها ملاک ساخت یک نمونه نیست. ما در این بخش به شرکت ها کمک می کنیم تا آنها از مرحله 3 و 4 TRL(سطح بلوغ فناوری ‌ها) به مرحله 7 برسند که بتوانند نمونه های اصلی خودشان را بسازند و محصول شان روانه بازار کنند.

وی یادآور شد: ما اکنون از یک شرکت دانش بنیانی حمایت کرده ایم که موفق به ساخت دستگاه ایکس ری بازرسی کامیونی شده است. در حال حاضر نیز پیگیر بخش بازاریابی و تولید این محصول هستیم. خوشبختانه در حال حاضر این شرکت قراردادهای خوبی انعقاد کرده و تولید محصولش نیز آغاز شده است.

رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارداشت: همچنین اکنون دستگاه های مورد نیاز کشور مانند ونتیلاتور( تهویه مصنوعی  که دستگاه کمک تنفسی است) و دیالیز از سوی برخی از شرکت های دانش بنیان ساخته شده است. پیگیر این مساله هستیم تا این دستگاه ها نیز وارد بحث تجاری سازی شوند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل