نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت واکسنی موثر علیه همه سویه های ویروس کرونا

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر واکسن های زیادی برای مقابله با کووید ۱۹ ساخته شده و تعداد زیادی از مردم جهان با آنها واکسینه شده اند اما همه این واکسن ها فقط تعدادی از سویه های ویروس کرونا را پوشش می دهند. در این شرایط با ظهور یک سویه جدید، چالش واقعی شروع می شود. 

دانشمندان هندی مدعی شدند که واکسنی طراحی کرده اند که می‌ تواند در برابر همه گونه‌ های ویروس کرونا مؤثر باشد. نام این واکسن، AbhiSCoVac است.
دانشمندان دانشگاه کازی نذرول در آسانسول و موسسه آموزش و تحقیقات علوم هند در بوبانشوار، واکسنی پپتیدی طراحی کرده اند که به ادعای آنها می تواند در برابر همه سویه ها حتی هر سویه جدید ویروس کرونا محافظت ایجاد کند. 
گفتنی است که واکسن‌ های مبتنی بر پپتید به شناسایی اپی توپ ‌های مختلف هم روی سلول‌ های انسانی و هم روی کپسید ویروس و طراحی پپتید یا پپتیدومیمتیک‌ هایی که قادر به خنثی ‌کردن برهم‌ کنش اولیه میزبان و پاتوژن هستند، به منظور ایجاد پاسخ ایمنی میزبان خاص تمرکز دارد.

به گزارش سیناپرس، برای ساخت واکسن AbhiSCoVac از رویکردهای ایمونو انفورماتیک، یک پپتید کایمریک چند هدفه چند اپی توپی که می ‌تواند ایمنی محافظتی در برابر هر شش عضو بدخیم خانواده کروناویریده (Coronaviridae) یعنی hCoV-229E، hCoV-HKU1، hCoV-OC43، SARS-CoV، MERS-CoV و SARS-CoV-2 ایجاد کند، استفاده شده است.

دانشمندان هندی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ واکسن دیگری در جهان برای مقابله با همه ویروس های خانواده کروناویریده در یک زمان طراحی نشده، اظهار داشتند این واکسن طراحی شده بسیار پایدار، آنتی ژنیک و ایمنی زا است.
به گفته محققان، ابتدا مناطق مختلف حفاظت شده در پروتئین اسپایک این شش ویروس مختلف که جهش های بسیار کمی را متحمل شده و کمی تغییر می کنند را شناسایی کردند. به گزارش سیناپرس، این مناطق از پروتئین شناسایی شده بسیار ایمنی زا هستند، به این معنی که می توانند سطوح بالایی از حافظه ایمنی را در بدن ایجاد کنند که برای محافظت در برابر ویروس ها لازم است.

دکتر چودری در این باره گفت: برخلاف سایر واکسن ‌ها، این واکسن‌ پس از نشان دادن قدرت اتصال بالا با پروتئینی به نام TLR4، همان پروتئینی که مسئول شناسایی ویروس ‌های کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹ در بدن و شروع پاسخ‌ های ایمنی است، انتخاب شدند. به گزارش سیناپرس، وی تاکید کرد ما همچنین تزریق این واکسن را به بیماران مجازی شبیه سازی کرده و دریافتیم که این واکسن توانایی بالایی در محافظت از گیرنده در برابر ویروس ها دارد.

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن برای انتشار در مجله مایعات مولکولی (Molecular Liquids) که به جنبه های اساسی ساختار، برهمکنش ها و فرآیندهای دینامیکی در مایعات ساده، مولکولی و پیچیده اختصاص دارد، پذیرفته شده است.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: financialexpress 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل