نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کرونا در این اماکن شما را تهدید می کند

به گزارش سیناپرس، با گذشت دو سال از همه گیری جهانی ویروس کرونا، زندگی کم کم به حالت عادی بازگشته و با کاهش محدودیت ها و قوانین شرایط در حال بازگشت به گذشته است.

به گفته محققان، به خوبی شناخته شده که مکان‌ها و فعالیت‌ های خاصی می ‌توانند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهند،اما یک مطالعه جدید تخمین‌های روشنی در مورد خطر ابتلا به کووید-۱۹ در محیط‌ های مختلف ارائه کرده است.

این مطالعه درصد احتمال ابتلا به کرونا را در موقعیت های مختلف فهرست می کند. بنا بر این گزارش، اگر ورزش های سنگین را در یک مکان سربسته مثل باشگاه های ورزشی با تهویه ضعیف و جمعیت زیاد انجام دهید، در صورتیکه از ماسک استفاده نکنید و برای مدت طولانی در محیط باشید، ۹۹ درصد احتمال ابتلا به کرونا دارید.

اگر در یک سالن سینمای شلوغ با تماشاگرانی که اکثراً ماسک ندارند نشسته اید، با فرض اینکه همه افراد حاضر در اتاق ساکت باشند و دهان خود را باز نکنند، احتمال ابتلا به این بیماری ۱۴ درصد است. با این حال، اگر برخی افراد صحبت کنند، احتمال عفونت به ۵۴ درصد می رسد.

جالب است بدانید که اگر مخاطب ماسک زده باشد و سکوت کند، خطر ابتلا به عفونت به ۵.۳ درصد کاهش می ‌یابد، اما در صورت صحبت کردن به ۲۴ درصد افزایش می‌ یابد.
جای تعجب نیست که خطر ابتلا به کووید در مناطق باز کمترین میزان است و اگر مردم ساکت بمانند و از ماسک استفاده کنند این خطر کاهش می یابد.
به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، اگر برای مدت کوتاهی با شخصی بیرون ایستاده اید و هیچ کدام از شما صحبت نمی کنید، کمتر از ۰.۰۰۱ درصد احتمال ابتلا به کرونا در فضای باز وجود دارد. اما اگر در یک منطقه با تهویه هوای ضعیف باشید، این خطر تا ۰.۱۶ درصد افزایش می یابد.

بر اساس این مطالعات، در نظر داشته باشید که اگر از پوشش ماسک صورت استفاده می کنید اما برای مدت کوتاهی با فردی که آلوده است صحبت می کنید، احتمال ابتلا به کرونا ۰.۰۰۲ درصد وجود دارد و اگر منطقه گردش هوای ضعیفی داشته باشد، احتمال ۰.۷۸ درصد وجود دارد که به بیماری مبتلا شوید. ذکر این مورد مهم است که در صورتی که مکان دارای جمعیت بالایی باشد، احتمال ابتلا به کرونا افزایش می ‌یابد.

این پژوهش در ادامه توضیح می‌ دهد که ترکیب برخی فعالیت ها احتمال ابتلا به کووید را در افراد تقویت می کند. این فعالیت ها شامل دور هم جمع شدن با افراد زیادی در یک فضای بسته با کیفیت هوای نامناسب، مانند یک سالن ورزشی بدون تهویه یا کلاس درس مدرسه است. در ضمن انجام کارهای بدنی سخت مانند ورزش کردن، آواز خواندن یا فریاد زدن می تواند ابتلا به این بیماری را تشدید کند.

به گزارش سیناپرس، در انتها محققان یادآور می شوند که اگر باید با افرادی ملاقات کنید، این کار را در خارج از منزل یا در فضایی که تهویه مناسب دارد و کیفیت هوا مشخص است، انجام دهید. تعداد افراد دور و بر خودتان را به حداقل برسانید و کمترین زمان ممکن را با هم بگذرانید. فراموش نکنید که حتما در مکان های بسته از ماسک های با کیفیت بالا و مناسب استفاده کنید.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Science & Technology منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل