دکتر پیمان صالحی امروز در وبینار "تجارب دانشگاهها در ماموریت گرایی و بهره برداری از مزیتهای استانی" شناسایی مزیتهای استانی و استفاده از امکانات و ظرفیتهای دانشگاهها در هر استان را از رویکردهای وزارت علوم دانست و افزود: بر این اساس یکی از برنامههای این وزارتخانه ماموریت گرا کردن دانشگاهها، پژوهشگاهها و موسسات و مراکز پژوهشی بر اساس سند آمایش سرزمینی است.
وی با بیان اینکه در این راستا از سوی وزارت علوم و دستگاههای اجرایی مرتبط برای رسیدن به اهداف ماموریت گرا کردن دانشگاهها و پژوهشگاهها همکاریهای لازم صورت گرفته است، اظهار کرد: ایران کشوری با ظرفیتهایی چون نیروی انسانی، منابع نفت و گاز و معدن و تنوع آب و هوایی است.
صالحی، رتبه اول در مالکیت نفت و گاز دنیا، دارا بودن بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل، موقعیت جغرافیایی استراتژیک کشور برای حمل و نقل را از مزیتهای کشور نام برد و یادآور شد: در مقابل، کشور با چالشهایی چون آلودگی محیط زیست، مصرف نامناسب منابع آبی، مسائل اقتصادی و مصرف بالای انرژی مواجه است.
معاون پژوهشی وزیر علوم، وجود ۸ هزار گونه گیاهی در کشور را از جمله دیگر مزایای کشور نام برد و یادآور شد: از این تعداد ۱۷۰۰ گونه گیاهی تنها در ایران رویش دارد و ایران همچنین در میان ۱۰ کشور بزرگ معدن گاز در دنیا قرار دارد که به ترتیب شامل کشورهای چین، امریکا، روسیه، استرالیا، هند، عربستان، اندونزی، برزیل، کانادا و ایران میشود.
وی به سیر تحول ماموریتهای دانشگاه های کشور اشاره کرد و یادآور شد: آموزش اولین ماموریت دانشگاهها به شمار میرفت و در نسل دوم دانشگاهها، در کنار آموزش ماموریت پژوهش اضافه شد. در نسل سوم ماموریت مشارکت در توسعه اقتصادی و اجتماعی و در نسل چهارم ماموریت جهتدهی دانشگاهها به سمت توسعه فناوری در نظر گرفته شد.
صالحی با تاکید بر ضرورت شبکهسازی به منظور ماموریت گرا کردن دانشگاهها، خاطر نشان کرد: ظرفیت پایاننامهها و رسالهها به شدت در ماموریت گرا شدن دانشگاهها مد نظر است و در این راستا به زودی آییننامههایی که دلالت دارند بر این که دانشگاهها از طریق اجرای پایاننامهها و رسالهها به حل مشکلات ملی و منطقهای بپردازند، ارائه خواهد شد.
معاون پژوهشی وزیر علوم، اجرای دورههای کارورزی و کارآموزشی، مهارت افزایی و هدایت شغلی و کاریابی و قراردادهای کلان و ماموریتهای تخصصی را از دیگر ظرفیتهای موجود برای ماموریت گرا کردن دانشگاهها و پژوهشگاهها نام برد و یادآور شد: در این راستا در وزارت علوم معاونت فناوری ایجاد شد تا با ایجاد نظام نوآوری، دستاوردهای فناورانه به بازار عرضه شوند.
وی این اقدام را با همکاری سایر دستگاهها چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و ادامه داد: سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش عالی و سند آمایش سرزمینی از جمله اسنادی هستند که بر ضرورت ماموریت گرا کردن دانشگاهها و پژوهشگاهها تاکید دارند، بر این اساس لازم است تا بر اساس سند آمایش سرزمینی، تقسیم کار ملی میان این مراکز شکل بگیرد.
صالحی با اشاره به تدوین و اجرای طرح مزیتهای استانی، گفت: بر اساس نقشه راه و اقدامات برای بهبود بهره برداری از مزیت استانی، اقداماتی در سطح استانی و تقسیم کار مناسب و مشارکت همه ذی نفعان در اجرای آنها تعیین شده است، ضمن آنکه تعریف پژوهشهای مشترک، اجرای پایاننامههای تخصصی مرتبط، استفاده از فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در زمینههای مورد نیاز و برگزاری رویدادهای کارآفرینی به عنوان برنامههای مشترک در این نقشه راه پیش بینی شده است.
وی به برخی از طرحهای اجرا شده در دانشگاهها در راستای مزیتهای استانی اشاره کرد و یادآور شد: طرح جامع بهرهبرداری از پسماند صنایع مرتبط با محصولات کشاورزی و روشهای توسعه زنجیره ارزش محصولات مرتبط با آرتمیا در دانشگاه ارومیه، افزایش بهره وری محصولات کشاورزی در دشت سیستان و بلوچستان با استفاده از انرژیهای نو در دانشگاه زابل، افزایش بازده و بهبود کیفی مزارع برنج در استان مازندران از سوی دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل و طرح جامع مقابله با آفات محصولات کشاورزی در دانشگاه کوثر بجنورد از جمله طرحهای اجرا شده در دانشگاهها در راستای مزیتهای استانی بوده است.
به گفته وی بررسی مشکلات مزارع پرورش ماهی در دانشگاه شهرکرد و توسعه صنایع و فعالیتهای مرتبط با انگور سیاه استان کردستان از سوی دانشگاه کردستان از دیگر طرحهای اجرا شده بر اساس مزیتهای استانی است.
معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه علاوه بر اینها همه دانشگاههای استانهای کشور میتوانند در خصوص گردشگری طرحهایی را اجرایی کنند، خاطر نشان کرد: وزارت علوم از طریق حمایتهای مالی و وضع قوانین از این طرحها حمایت خواهد کرد.
No tags for this post.