نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نیمی از کودکان دنیا نوشابه های انرژی زا می نوشند

به گزارش سیناپرس، نوشیدنی های انرژی زا با عناوینی چون کاهش دهنده خستگی، بهبود تمرکز و همچنین افزایش انرژی به بازار عرضه می شوند. یک نوشیدنی انرژی‌زای متوسط و 250 میلی‌لیتری، حاوی میزانی از کافئین است که در یک فنجان 60 میلی‌لیتری قهوه اسپرسو وجود دارد.

علاوه بر این، بسیاری از این نوشیدنی ها حاوی مواد فعال دیگری مانند گوارانا و تائورین نیز هستند. قند نیز به وفور در این نوشابه ها وجود دارد، اگرچه نمونه های بدون قند آن ها نیز موجود است.

در سال 2018، دولت بریتانیا رایزنی در مورد ممنوعیت فروش این نوشیدنی‌ها به کودکان را آغاز کرد، ولی از آن جایی که تحقیقات کافی در این خصوص وجود نداشت، چنین ممنوعیتی به مرحله اجرایی نرسید. به گزارش سیناپرس، اما بنا بر آن شد که خلا تحقیقاتی در این خصوص پر شده و داده های مربوطه، به روز شوند.

بدین منظور محققانی از دانشگاه یورک انگلستان، در یک پژوهش مرور سیستماتیک، مجموعا 74 مطالعه بین المللی مختلف در این خصوص را از سال 2013 به بعد بررسی کردند.

در این تحقیقات، اطلاعاتی در مورد سطوح و الگوهای مصرف نوشیدنی های انرژی زا در بین کودکان و اثرات بالقوه آن ها بر سلامت قلبی عروقی، سلامت روان، شرایط عصبی، پیشرفت تحصیلی، سوء مصرف مواد و همچنین خواب ارزیابی شده بود.به گزارش سیناپرس،بررسی های فوق نشان داد که در سراسر جهان، بین 13 تا 67 درصد از کودکان در سال گذشته نوشیدنی های انرژی زا مصرف کرده بودند.

در بریتانیا نیز بین 3 تا 32 درصد از کودکان حداقل یک روز از هفته نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند، بدون اینکه تفاوتی بر اساس پیشینه قومیتی نداشته باشند.

مرور تحقیقات پیشین نشان داد افرادی که مصرف مکرر این نوشیدنی ها را داشتند، یعنی در هفته، 5 روز یا بیشتر از چنین نوشیدنی هایی استفاده می کرده اند، از سلامت روحی و جسمی ضعیف تری برخوردار بوده اند.

شواهد به دست آمده از بررسی ها همچنین حاکی از ارتباط قوی بین مصرف نوشیدنی های انرژی زا و آسیب به خود، خودکشی، بیش فعالی، عملکرد تحصیلی ضعیف و تغییرات حضور در مدرسه بوده است. این یافته ها همچنین نشان می دهند که پسران بیشتر از دختران، نوشیدنی های فوق را مصرف می کنند و میزان مصرف نیز، با افزایش سن بیشتر می شود. 

به گفته اجراکنندگان این مطالعه تحقیقاتی، داده‌های فوق از این ایده حمایت می‌کنند که بین نوشیدن نوشابه های انرژی‌زای کافئین‌دار و سلامت و رفتار ضعیف‌تر در کودکان ارتباط واضحی وجود دارد، اگرچه علت آن نامشخص است.

به گزارش سیناپرس،یافته های فوق که می توانند به عنوان هشداری به والدین برای جلوگیری از مصرف بیش از حد نوشابه های انرژی زا توسط فرزندانشان در نظر گرفته شوند، در نشریه BMJ Open منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل