شامپانزه ها زخم یکدیگر را تیمار می کنند

به گزارش سیناپرس، دانشمندان بین المللی برای اولین بار، در کشور گابن واقع در غرب آفریقا موفق به مشاهده رفتاری در شامپانزه‌ها شده اند که بسیار جالب است. در این رفتار، حیوانات روی زخم های یکدیگر، حشراتی را قرار می دهند که به بهبود زخمشان کمک کند.

محققان، با توصیف این رفتار استدلال کرده اند که چنین رفتاری می تواند از جمله شواهدی باشد که نشان می‌دهد شامپانزه‌ها ظرفیت برخی رفتارهای اجتماعی را که مشابه همدلی کردن در انسان‌ها است، دارند.

این پژوهشگران از موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک و دانشگاه اوسنابروک آلمان در یک پروژه پژوهشی هفت ساله به نام اوزوگا که روی شامپانزه ها انجام می شود، موفق به مشاهده شامپانزه‌ای به نام سوزی شدند که در حال بازرسی زخمی روی پای پسر نوجوانش، سیا، بود. این حیوان حشره‌ای را از هوا گرفت، آن را در دهانش گذاشت و سپس از دهان درآورده و روی زخم فرزندش مالید.

در ویدئویی که یکی از محققان از این جریان ضبط کرده است، می‌توان دید که سوزی ابتدا به پای پسرش نگاه می‌کند و بعد انگار دارد فکر می‌کند، چه کاری می‌توانم بکنم؟ به گزارش سینا،سپس به بالا نگاه می‌کند، حشره را می‌بیند و آن را می‌گیرد و اقدامات بعدی را انجام می دهد.

تیم پروژه پژوهشی اوزوگا پس از این اتفاق، شروع به نظارت بر شامپانزه‌ها در همین رابطه کرد و در طی پانزده ماه بعد، 76 مورد از چنین رفتاری را ثبت کرد که در آن، شامپانزه ها از حشرات برای زخم‌های خود و دیگران استفاده می‌کردند.

به گزارش سیناپرس، البته رفتار مربوط به توجه به زخم خود، قبلا در جانوران دیگری مثل خرس ها، فیل ها و زنبورها نیز مشاهده شده بود. ولی این که یک جانور، به زخم هم نوع خود رسیدگی کند و همچنین به کارگیری حشرات بدین منظور، برای اولین بار است که کشف می شود.

مجریان این تحقیق اشاره کرده اند که عمل به کار بردن یک حشره بر روی زخم های یک حیوان دیگر، نمونه بارز رفتار اجتماعی است، رفتاری که به نفع دیگران است و نه فقط برای خود. 

آنها می گویند؛ بسیاری از مردم به توانایی‌های اجتماعی حیوانات شک دارند. اما حالا ما گونه ای جانوری داریم که در آن واقعاً افرادی را می بینیم که از دیگران مراقبت می کنند.

تیم تحقیقاتی فوق اشاره کرده است که هنوز دقیقاً معلوم نیست که شامپانزه‌ها از کدام حشرات استفاده می‌کنند و این که خواص دارویی چنین حشراتی چیست.

با این وجود به گفته آن ها، ما انسان‌ها نیز از بسیاری از گونه‌های حشرات به‌عنوان داروی ضد بیماری استفاده می‌کنیم. در این خصوص مطالعاتی وجود دارند که نشان می‌دهند حشرات می‌توانند عملکردهای آنتی‌بیوتیک، ضد ویروسی و ضد انگل داشته باشند.به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته های پژوهشی در نشریه جهانی Current Biology منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا