نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وضعیت بانک های خون جهانی نا امید کننده است

به گزارش سیناپرس، سازمان جهانی صلیب سرخ در بیانیه ای اعلام کرد که شرایط بانک های ذخیره خون نا امید کننده بوده و  این کمبود برای مراقبت از بیماران خاص خطراتی جدی ایجاد می کند، زیرا پزشکان مجبور هستند در مورد اینکه کدام بیماران خون دریافت کرده و کدام بیماران باید منتظر بمانند تا خون بیشتری در دسترس باشد، تصمیم گیری کنند. این موضوع می تواند شرایط اخلاقی و فشار عصبی زیادی روی کادر درمان داشته باشد. 

این سازمان ۴۰ درصد از ذخایر خون کشورهایی همچون ایالات متحده را تامین می‌کند، اما اخیرا به دلیل کاهش منابع خونی مجبور شده است توزیع فرآورده‌های خونی در بیمارستان ‌ها را محدود کند و در این میان برخی بیمارستان‌ ها ممکن است از هر ۴ فرآورده خونی مورد نیاز خود، یک مورد دریافت نکنند.

باید توجه داشت که از نظر فنی خون را نمی توان تولید یا ذخیره کرد و این ماده حیاتی فقط از طریق اهداکنندگان داوطلب در دسترس است. این آژانس به تعدادی از عوامل پشت سر بحران جهانی کمبود خون اشاره کرد که مهمترین آن ها به این شرح هستند:

از مارس ۲۰۲۰ تاکنون ۱۰ درصد کاهش کلی در اهدای خون و کاهش ۶۲ درصدی در اهدای خون در دانشگاه ها و دبیرستان ها به دلیل همه گیری وجود داشته است. اهداکنندگان دانشجو در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۵ درصد از اهدا کنندگان را تشکیل می دادند، اما در طول همه گیری فقط ۱۰ درصد از اهدا کنندگان خون را طبقه دانشجویان تشکیل دادند.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این به دلیل بیماری، تعطیلی های مرتبط با آب و هوا و کمبود نیروی انسانی، مراسم اهدای خون به طور مداوم لغو می شود. به گفته این سازمان، عوامل دیگر دخیل در کاهش میزان جهانی ذخایر خون  عبارتند از افزایش موارد کووید ۱۹ و فصل فعال آنفولانزا.
در خاتمه سازمان جهانی صلیب سرخ از همه افراد واجد شرایط و سالم درخواست کرد نسبت به اهدای خون در کشور خود اقدام کرده و به بیماران نیازمند کمک کنند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: consumer.healthday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل