مدار ایستگاه بین المللی فضایی دائمی تغییر می کند

به گزارش سیناپرس، رافائل مورتازین، مدیر بخش بالستیک در شرکت راکت فضایی انرژی در سازمان فضایی فدرال روسیه، اعلام کرد که متخصصان آمریکایی از آن ها خواسته اند که مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی را به چندین کیلومتر پایین ‌تر منتقل کرده و موقعیت این ایستگاه را تغییر دهند.

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: بنا به درخواست آمریکایی ‌ها برای فراهم کردن شرایط برای آزمایش‌ های آن ها، به مدار دیگری تغییر مسیر خواهیم داد. به این ترتیب در آینده این ایستگاه نه در مدار ۴۱۹ کیلومتری، بلکه در ارتفاع ۳ کیلومتر کمتر یعنی ۴۱۶ کیلومتری زمین مستقر خواهد شد.

به گفته این کارشناس، این مدار ممکن است تا زمانی که ایستگاه بین المللی در حال فعالیت بوده و پیش از تاریخی که تصمیم به غرق شدن ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شود، حفظ شود. گفتنی است در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱، ارتفاع مدار ایستگاه فضایی تقریباً دو کیلومتر کاهش یافت.

به گزارش سیناپرس، ایستگاه بین المللی فضائی یک پروژه مشترک بین ۵ کشور و سازمان های فضائی آن ها است . این پنج کشور عبارتند از؛ سازمان فضائی ناسا از آمریکا ، سازمان فضائی روسیه ، سازمان فضائی ژاپن ، سازمان فضائی اتحادیه اروپا و سازمان فضائی کانادا. پروژه ساخت این ایستگاه در سال ۱۹۹۸ میلادی آغاز شده و نخستین فضانوردانی که به ماموریت در این ایستگاه اعزام شدند ، یک فضانورد آمریکائی به عنوان فرمانده تیم و دو فضانورد روس بودند .به گزارش سیناپرس،این ماموریت در زمستان سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز شده و نخستین حضور انسان در ایستگاه بین المللی به شمار می رود .

طول ایستگاه بین المللی فضائی ۱۰۹ متر است و بخش مرکزی آن ۵۱ متر درازا دارد . وزن کلی این ایستگاه فضائی در حدود ۴۲۰ تن بوده و داخل آن ۱۴بخش قابل سکونت تعبیه شده است . این بخش ها در مجموع دارای حجمی بالغ بر ۹۳۵ متر مربع هستند . این میزان فضای قابل سکونت تقریبا در حد نیمی از ابعاد یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ محسوب می شود . 
مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا