نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستکاری عاطفی چگونه عمل می کند؟

به گزارش سیناپرس، پروفسور الیزابت آستین (Elizabeth Austin)، استاد رشته روانشناسی در دانشگاه ادینبورگ، دستکاری عاطفی را به عنوان جنبه تاریک هوش هیجانی نامیده است. اما این عبارت به چه معنا است؟ آستین و همکارانش مقیاس دستکاری عاطفی را در سال ۲۰۰۷ مطرح کرده و بر اساس این مقیاس مشخص شد افرادی که در سطح بالایی از دستکاری هیجانی هستند، به رفتارهایی که پیامدهای منفی آشکاری دارد، بله می‌گویند. به عنوان مثال ممکن است شخص بتواند به نوعی عامدانه عمل کند که طرف مقابل وی دچار خجالت شده یا رفتاری را مدیریت کند که منجر به بروز دعوا بین دو نفر شود.

به اعتقاد پرفسور آستین، رفتارهای کمتر بدیهی منفی نیز می تواند منجر به تاثیرات قابل توجهی در این حوزه شود. مثلا شما در ابتدا با شخصی مباحث مربوط به خوب بودن انسان ها و لزوم کمک به یکدیگر را مطرح کرده و سپس از وی یک درخواست غیر منتظره کرده و مثلا کتاب های کمیابش را قرض می کنید.

محققان همچنین دریافتند که هر چه افراد در مقیاس دستکاری عاطفی موفق تر باشند، در ماکیاولیسم (هدف وسیله را توجیه کرده و هیچ معیار اخلاقی در این میان پذیرفته نیست) امتیاز بیشتری کسب می کنند.به گزارش سیناپرس، به طور کلی دستکاری عاطفی ویژگی ای است که شامل سنگدل بودن، بی تفاوت بودن و عدم توجه به دیگران می شود.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد چرا افراد می خواهند یک موقعیت اجتماعی را تغییر دهند تا برای خودشان منافعی به همراه داشته باشد. در این شرایط، نفع شخصی می تواند با علایق دیگران همخوانی داشته و به رفتارهای اجتماعی منجر شود. به گزارش سیناپرس،البته این رفتار همیشه منفی نبوده و به عنوان مثال، گاهی اوقات کارهایی را انجام می‌ دهیم که دیگران احساس خوبی داشته باشند، زیرا انجام این عمل باعث ایجاد حس خوب در خود ما می شود.

این پیچیدگی نیز همان چیزی است که آستین و همکارانش در سال ۲۰۱۳ به آن توجه کرده و متعاقبا مقیاس های قبلی خود را تغییر دادند. در این تعریف جدید با عبارت مدیریت عاطفی به جای دستکاری عاطفی مواجه می شویم که به نوعی جنبه مثبت این رفتار محسوب می شود. به گزارش سیناپرس، جدیدترین نسخه کوتاه مقیاس مدیریت احساسات دیگران در سال ۲۰۱۸ توسط آستین و همکارانش منتشر شد.

این تنوع راه هایی را که افراد سعی می کنند از نظر عاطفی مردم را مدیریت کنند به پنج نوع تقسیم می کند. این موارد شامل حوزه های زیر می شود:

تقویت: ارائه راهبردی کمک، اطمینان خاطر یا نشان دادن درک برای بهبود خلق و خو.
منحرف کردن: مثبت بودن یا استفاده از شوخ طبعی برای بهبود خلق و خو.
بدتر شدن: استفاده از انتقاد یا نظرات منفی، تضعیف اعتماد به نفس یا عصبانی شدن برای به دست آوردن یک خواسته.
غیر معتبر بودن: چاپلوسی کردن برای کسی، عبوس بودن یا القای احساس گناه در طرف مقابل برای به دست آوردن آنچه می خواهید.
پنهان کردن: پنهان کردن احساسات واقعی، به ویژه پنهان کردن احساسات منفی.

به گزارش سیناپرس،استفاده از مفهوم دستکاری عاطفی به ما نشان می دهد که تلاش برای تأثیرگذاری بر احساسات اطرافیان ما، بخش اصلی تعامل انسانی محسوب شده و برخی از ما احتمالاً به طور روزانه دیگران را دستکاری عاطفی می کنیم.
در سال ۲۰۲۰، نگوین نگوک و همکارانش خلاصه‌ای از تحقیقات شامل اطلاعات ۵۶۸۷ شرکت ‌کننده را منتشر کردند. آنها دریافتند افرادی که هوش هیجانی بالاتری داشتند، در دستکاری هیجانی امتیاز بیشتری کسب کردند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل