نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش آلودگی هوا با طراحی و تولید اتوبوس های برقی

به گزارش سیناپرس، طبق پیش بینی تحلیلگران تا 30 سال آینده، دوران سلطنت نفت و سوخت های فسیلی بر عرصه انرژی پایان می یابد و سیستم انرژی دنیا برقی می شود. صنعت خودروسازی جهان و مجامع قانونی نیز مجبورند به منظور کاهش آلایندگی ‌ها و رفع مشکلات زیست محیطی به سمت برقی سازی خودروها پیش بروند از اینرو طی سال های آینده خودروهای سواری و تجاری برقی در سیستم حمل و نقل شهری، جایگزین ماشین های بنزینی و گازوئیلی می شوند؛ خودروهایی که با برق کار می کنند و می توانند برق مورد نیازشان را از یک منبع خارجی مانند خورشید تامین کنند.همچنین خودروهایی که می توانند برق مورد نیازشان را ذخیره و هنگام نیاز مصرف کنند.

هرچند هم اکنون زیرساخت های خودروهای برقی سواری در ایران فراهم نیست و زیرساخت های آن باید در جاده ها، خیابان ها و حتی خانه ها ایجاد شود، اما در گام نخست می توانیم ناوگان اتوبوسرانی شهری را مجهز به اتوبوس های برقی کنیم و بخش زیادی از آلودگی‌ های گسترده ناشی از سوخت انرژی‌ های فسیلی را از بین ببریم.

اتوبوس برقی (Electric bus)عمدتا اتوبوس ‌هایی هستند که باتری دارند و موتور الکتریکی آنها از یک باتری روی اتوبوس انرژی به دست می آورد. زمانی که برق در این اتوبوس ها ذخیره نمی شود آنها می توانند از طریق تماس با منابع برق خارجی، انرژی مورد نیاز خودشان را تامین کنند. اهمیت این موضوع و نیاز آینده ایران به این نوع اتوبوس ها  باعث شده تا اکنون چند واحد جهاددانشگاهی به دنبال طراحی و تولید اتوبوس های خورشیدی باشند.

دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر ایران یکی از بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است از اینرو جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی تولید سلول های خورشیدی و تولید برق از این منبع انرژی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: همچنین در نظر داریم با همکاری دیگر واحدهای جهاد دانشگاهی علاوه بر تولید برق از انرژی خورشیدی به منظور کاهش آلاینده های زیست محیطی و سوخت های ناشی از انرژی فسیلی، اتوبوس های برقی طراحی و تولید کنیم و با پیگیری بحث لوایح کنسرسیومی، ماده اولیه مورد نیاز این محصول را در داخل کشور بسازیم. امیدوارم این کار خوب پیش برود و جهاددانشگاهی به عنوان یک برند در حوزه انرژی معرفی شود.

وی درباره این اتوبوس های برقی اظهارداشت: طبق این طرح بنا داریم سوخت فسیلی را تبدیل به الکتریکی کنیم که اتوبوس ناوگان شهری برق مورد نیازش را از انرژی خورشیدی تامین کند. همچنین در نظر داریم شارژرهای سریعی ویژه این اتوبوس ها طراحی کنیم زیرا باتری این اتوبوس ها اگر بخواهند به طور عادی شارژ شوند، حداقل چند ساعت نیاز به زمان دارند اما با کمک این شارژرها می توانند ظرف سی دقیقه تا یک ساعت بنابر مسافت خودرو شارژ شوند و برق مورد نیازشان را تامین کنند.  

محسنی درباره مشخصات این اتوبوس برقی به سیناپرس گفت: روی این اتوبوس ها باتری هایی نصب می شود که هم زمان می تواند علاوه بر برق، هنگام تابش نور از انرژی خورشیدی نیز استفاده کند. منتها باید این اتوبوس ها به پمپ شارژ الکتریکی نیز مجهز باشند. قاعدتا تعداد مسافران این اتوبوس ها نیز نسبت به اتوبوس های معمولی کمتر است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی تصریح کرد: اکنون به علت آلودگی های شدید هوا، پدیده وارونگی هوا در فصل زمستان و ابتلا به انواع بیماری ها، تولید این نوع اتوبوس ها برای تامین سلامت مردم جامعه و کاهش هزینه های درمانی بسیار ضروری و توجیه پذیر است.
وی در پایان گفت: اکنون کشورهای پیشرفته اروپایی مانند آلمان تمرکز بسیاری به روی این موضوع کرده است، کشور ما نیز ضرورت دارد به این مبحث ورود پیدا کند زیرا برای اجرای پروژه هایی مانند مونوریل نیاز به تولید برق داریم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل