نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علاقه به طبیعت ریشه ژنتیکی دارد

به گزارش سیناپرس، ریچارد فولر (Richard Fuller) پروفسور دانشگاه کوئینزلند و همکارانش در دانشگاه ملی سنگاپور، داده های بیش از ۱۰۰۰ مجموعه از دوقلوهای همسان را با هم مقایسه کردند تا دریابند که چگونه ژنتیک ممکن است بر رابطه ما با طبیعت تأثیر بگذارد. 
پروفسور فولر در باره این پژوهش گفت: در تلاشی برای نشان دادن وراثت ‌پذیری ژنتیکی، ما دوقلوهایی که با هم و جدا از هم بزرگ شده بودند و میزان ارتباط آنها با طبیعت را با یکدیگر مقایسه کردیم.
به گفته پروفسور فولر، نتایج واقعاً شگفت انگیز بود. رفتارهای طبیعت دوستی در ۳۴ تا ۴۸ درصد مواقع ارثی بودند. این بدان معناست که ممکن است تفاوت ‌های ژنتیکی ذاتی بین ارتباط روان ‌شناختی افراد با محیط‌ های طبیعی و نحوه تجربه آن‌ ها وجود داشته باشد. نتایج پژوهش های ما کمک می کند تا توضیح دهیم که چرا برخی افراد تمایل بیشتری نسبت به دیگران برای حضور در طبیعت دارند.

دوقلوهای شرکت ‌کننده ازTwinsUK، بزرگترین مرکز ثبت دوقلوهای بزرگسالان بریتانیا و دقیق ‌ترین مطالعه بالینی دوقلوها در جهان بودند. این تحقیقات همچنین به مطالعه رابطه بین شرایط جغرافیایی یک فرد شهری یا روستایی و تمایل او برای جستجوی در طبیعت پرداخته است.

پروفسور فولر در ادامه توضیح داد که نتایج ما یافته‌ های قبلی را تقویت کرد که محیط زیست یک فرد محرک اصلی لذت بردن از طبیعت است. اما اطلاعات جدید در مورد نقش ژنتیک در شکل دادن به رابطه ما با طبیعت یک کشف مهم به شمار می رود.
دکتر چیا چن چانگ (Chia-Chen Chang) محقق دانشگاه ملی سنگاپور و پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت که تلاش‌ ها برای نزدیک‌ تر کردن مردم به طبیعت اهمیت فزاینده‌ ای پیدا می ‌کند، زیرا تأثیر سبک زندگی شهری بیشتر بر سلامت روان آشکارتر می ‌شود.
دکتر چانگ افزود: ما می دانیم که امروزه افراد بیشتری در محیط های شهری زندگی می کنند و این اتفاق معمولاً با مشکلات سلامت روانی بیشتری همراه است. این مشکلات شامل سطوح پایین تر رفاه ذهنی، خطر بالاتر اختلالات روانپزشکی، یا افزایش افسردگی و اضطراب است.
دکتر چانگ توضیح داد که فرآیند نزدیک‌ تر کردن طبیعت به شهرنشینان یا بالعکس، نیازمند اتخاذ راه ‌حل‌هایی در سطوح مختلف است. او گفت: گذراندن زمان کمی در باغ ها می ‌تواند راهی عالی برای تجربه طبیعت باشد، اما همیشه نمی ‌توان به آن دست یافت، به ‌ویژه برای کسانی که در مناطق شهری زندگی می کنند.
به گزارش سیناپرس، افزایش دسترسی ساکنان شهری به طبیعت از طریق پروژه هایی مانند ایجاد باغ های مشترک شهری بسیار سودمند خواهد بود و نقش مهمی در بهبود رفاه کلی مردم ایفا خواهد کرد.
شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS Biology منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل