نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکسن زیکا ساخته شد

به گزارش سیناپرس، ویروس زیکا نام یک ویروس از خانواده Flaviviridae است که از پشه به انسان منتقل شده و مسئول شیوع گسترده ای بود که بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ در برزیل و سایر کشورهای قاره آمریکا روی داد. تاکنون هیچ درمان یا واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود نداشته است. 
عفونت زیکا می تواند باعث سقط جنین و نقایص شدید مادرزادی، از جمله نوزادانی با سرهای کوچک و اختلالات رشدی عصبی  معروف به سندرم مادرزادی زیکا شود. بنابراین این بیماری بیشتر برای مادران باردار و جنین های انها خطرناک است.
به تازگی یک تیم مشترک از موسسه ترودو، مرکز تحقیقات ملی پستانداران جنوب غربی موسسه تحقیقات زیست پزشکی تگزاس و موسسه تحقیقات نظامی والتر رید موفق شدند واکسنی ساختند که تاکنون استفاده از آن برای انسان های غیرباردار بی‌ خطر تشخیص داده شده است.

محققان تلاش کردن تا بفهمند این واکسن برای زنان باردار و جنین‌هایشان ایمن و مؤثر است یا خیر. یک ایمونولوژیست ویروسی در موسسه ترودوتوضیح می دهد که نتایج مطالعات ما بسیار امیدوارکننده بوده و نشان می دهد که این واکسن تزریق شده پیش از بارداری سطوح بالایی از محافظت را برای مادران و نوزادان فراهم می کند.
دکتر ژان پترسون (Jean Patterson)، ویروس شناس تگزاس بیومد و سرپرست محققان در این رابطه می‌ گوید: آزمایش واکسن‌ ها پیش از شیوع بزرگ بعدی مهم است، زیرا شیوع دیگری وجود خواهد داشت. به گزارش سیناپرس، زیکا بخشی از خانواده ویروس ‌هایی است که چرخه‌ هایی را طی می ‌کنند. این ویروس‌ ها به سرعت از طریق جمعیت ‌هایی که قبلاً هرگز در معرض آنقرار نگرفته ‌اند، گسترش می ‌یابند، سپس عفونت‌ ها برای سال‌ ها کاهش یافته و پنهان می شود زیرا بیشتر افراد در معرض این ویروس قرار گرفته ‌اند. با تولد بیشتر و بیشتر مردم، گروه جدیدی از افراد بدون آنتی بادی این ویروس به وجود خواهند آمد که ویروس می تواند بار دیگر آنها را مبتلا و بیمار کند… ما می خواهیم به شکستن این چرخه کمک کنیم.

واکسن زیکا از فناوری مشابه واکسن آنسفالیت ژاپنی استفاده می کند. مطالعات نشان می دهد که درمان جدید در حیوانات غیر باردار موثر و بی خطر است.

آزمایش‌ های بالینی فاز یک در انسان نیز نشان داده که این برای استفاده انسان های غیرباردار بی‌ خطر است و یک پاسخ ایمنی محافظتی مناسب را ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، از آنجایی که تجویز واکسن آزمایشی برای زنان و جنین آنها مسائل اخلاقی و ایمنی در پی دارد، محققان از حیوانات برای مدل‌ سازی پاسخ ‌های ایمنی در طول آزمایش‌ های خود استفاده کردند.

مطالعات روی موش ها نشان می دهد واکسن زیکا از ۸۰ درصد ناهنجاری های جنینی جلوگیری می کند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نمونه های خون جنین نشان می دهد این واکسن تولید آنتی بادی های خنثی کننده را در مادر تحریک کرده که به جنین منتقل می شود.
تیم تحقیقاتی مذکور، همچنین پستانداران کوچکی به نام مارموست را به دلیل افزایش حساسیت آنها به عفونت زیکا در مقایسه با سایر پستانداران غیر انسانی آزمایش کردند. دانشمندان این واکسن را به چهار مارموست تزریق کرده و پس از بارداری آنها را در معرض ویروس زیکا قرار دادند.

به گزارش سیناپرس، این واکسن ۹۰ درصد در محافظت در برابر ویروس زیکا موثر بود. آزمایش زیکا از هر ۱۲ فرزند فقط یک فرزند به این ویروس مبتلا شد.
در نهایت دکتر پترسون نتیجه می گیرد: از آنجایی که حیوانات در زمان های مختلف باردار شدند، مطالعه ما توانست نشان دهد که این واکسن حداقل ۱۸ ماه پس از واکسیناسیون محافظت لازم را ایجاد می کند که برای نشان دادن ایمنی طولانی مدت مهم است.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله واکسن های npj (npj Vaccines) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: مریم عالمی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل