نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغییرات آب و هوایی باعث افزایش ۲۶ درصدی سیل شد

به گزارش سیناپرس اردبیل، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین منجر به بر هم خوردن چرخه های طبیعی شده و در این میان بسیاری از مناطق جهان شاهد وقوع سیل های بی سابقه ای هستند. مطالعات جدید محققان نشان می دهد تغییرات آب و هوایی موجب افزایش حدودا ۲۶ و نیم درصدی سیل در بسیاری از مناطق دنیا شده و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰، این موضوع سبب شود که هزینه های گزافی به طور نامتناسب بر جوامع محروم تحمیل شود.
به باور متخصصین این حوزه، اجرای نقشه برداری خطر سیل در مدیریت ریسک برای انجام تجزیه و تحلیل هزینه – فایده با هدف برنامه ریزی مناسب جهت اجرای اقدامات تغییرات آب و هوا یا برآورد امکان سنجی پیشرفت های جدید ضروری است. با این حال، مدل ‌های معمولی که برای مقاصد نظارتی یا تجاری استفاده می‌شوند، بر داده‌ های تاریخی تکیه کرده و به همین دلیل نمی ‌توانند تغییرات آب و هوایی پیش‌بینی ‌شده را ثبت کنند. تنظیمات مدل ‌سازی با وضوح پایین و غیرواقعی نیز کاربردهای عملی آنها را محدود می ‌کند.

به همین دلیل الیور وینگ (Oliver Wing) و همکارانش با استفاده از تکنیک‌ های مدل‌ سازی پیشرفته و پیش‌بینی ‌های اقلیمی، برآوردی جامع، با وضوح بالا و آینده ‌نگر از خطر سیل در ایالات متحده ایجاد کردند.

پژوهشگران این مطالعه تخمین می زنند که خسارات سالانه سیل در حال حاضر به طور متوسط 32.1 میلیارد دلار آمریکا است و پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۵۰ با 26.4 درصد افزایش به 40.6 میلیارد دلار برسد. در حال حاضر، نشان داده شده است که عمده ترین قشر جامعه که از سیل آسیب می بینند، طبقات محروم و فقیر هستند. به گزارش سیناپرس، با این حال، پیش بینی می شود افزایش خطر سیل در آینده تأثیر بیشتری بر جوامع آفریقایی، آمریکایی ، سواحل اقیانوس اطلس و کشورهای شمال و جنوب خلیج فارس خواهد داشت. علاوه بر تغییرات آب و هوایی، تغییر جمعیت پیش بینی شده نیز می تواند باعث افزایش زیادی در خطر سیل شود.

در خاتمه این مطالعات، نویسندگان نتیجه می ‌گیرند که این نتایج نشان‌ دهنده خطر سیلی است که جهان تحت تغییرات آب و هوایی با آن مواجه است و این موضوع، نیاز به سازگاری با این خطر و تلاش ‌های کاهش برای جلوگیری از خسارات بیشتر را برجسته می ‌کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Climate Change، منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: natureasia
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل