نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاشت ایمپلنت اطلاعات مغزی خطرناک است

به گزارش سیناپرس، ایلان ماسک و ایده های جنجالی وی همواره در صدر اخبار قرار داشته و وی به تازگی اعلام کرد در نظر دارد ریزتراشه ای روی مغز انسان نصب کند که توانایی های مغزی را مضاعف می کند.

با این حال بسیاری از محققان نگرانی های زیادی در مورد اجرای این فناوری دارند. این نگرانی ها بیشتر به اخلاق زیستی، ایمنی و استفاده از داده ها و همچنین آینده تراشه های کاشته شده در مغز پس از پایان آزمایش مربوط می شود.

طرح فوق یک رابط عصبی مستقیم برای کمک به افراد دارای معلولیت است. در حالی که پروژه  Neuralink در حال آماده شدن برای انجام اولین آزمایشات روی انسان، پس از آزمایش روی خوک ها و میمون ها است، بسیاری از دانشمندان در مورد چنین پروژه ای ابراز نگرانی کردند.

لورا کابررا، متخصص علوم اعصاب در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، به این موضوع اشاره می کند که آیا می توان ایمپلنت ها را بدون آسیب رساندن به مغز نصب کرده و سپس برداشت. وی در این رابطه می گوید: اگر بخشی از طرح اشتباه پیش برود، ما واقعاً امکان برطرف کردن مشکل را نداریم. سوال دیگر این است که ایمپلنت مغزی چقدر دوام خواهد داشت؟ 

برای کارولا کریتمر، استادیار تاریخ پزشکی و اخلاق زیستی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، نیز این موضوع را نگران کننده دانسته و اعلام کرد: من نگران پیوند نامیمون بین یک شرکت خصوصی و این مداخلات پزشکی هستم که امیدوارم با هدف کمک به مردم شکل گرفته باشد.

 Neuralink می گوید که در حال توسعه ایمپلنت خود برای کمک به افراد دارای معلولیت است، با این حال، بازار این فناوری بسیار محدود است و قطعا برای ایلان ماسک سود آوری ندارد. به گزارش سیناپرس، حال باید ببینیم که چه انگیزه ای در ورای طرح جدید ایلان ماسک قرار دارد؟ با این حال، یک رابط عصبی مستقیم می‌تواند برای عموم مردم جالب باشد، افرادی که می‌توانند دستگاه ‌ها را با مغز خود کنترل کنند، برای مثال خودروی تسلای خود را با مغزشان کنترل کنند. 

سید جانسون از مرکز اخلاق زیستی و علوم انسانی دانشگاه پزشکی Suny Upstate نیز در این باره می ‌گوید: باید جنبه های انسانی هر طرح علمی را در نظر بگیریم. در این پروژه افرادی با نیازهای واقعی  مورد بهره ‌برداری قرار گرفته و از آن ها در تحقیقات مخاطره ‌آمیز برای منافع تجاری دیگران استفاده می‌ شوند.
او همچنین اهداف شرکت را زیر سوال می برد. زیرا ادعای شرکت  Neuralink مبنی بر اینکه می ‌تواند از دستگاه خود برای اهداف درمانی برای کمک به افراد دارای معلولیت استفاده کند، غیرواقعی است و چنین توانایی و فناوری هنوز وجود ندارد.

به گزارش سیناپرس، محققان همچنین نگران استفاده از داده های جمع آوری شده توسط این ایمپلنت هستند. چه کسی به آن دسترسی خواهد داشت و اگر این شرکت ایلان ماسک فروخته شود چه اتفاقی برای داده ها می افتد؟ از سوی دیگر مسئله امنیت دستگاه نیز وجود دارد یعنی اگر یک فرد بد خواه کنترل ایمپلنت را به دست بگیرد، خطر هک شدن و عواقب ویرانگر برای قربانی اجتناب ناپذیر خواهد بود. علاوه بر همه این دغدغه ها، با گسترش این نوع فناوری، سوء استفاده دولت ها یا شرکت ها از آن برای نظارت انبوه نیز وجود دارد که هیچ پاسخی برای آن ارائه نشده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: gilmorehealth
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل