دکتر شهلا باقری گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با گذر از مرحله تدوین، نقد، تکمیل و ارتقا، در شرف ورود به مرحله اجرا از ابتدای قرن پانزدهم هجری شمسی است.وي گفتمانسازی را از عوامل مؤثر در اجرای سند الگو برشمرد و بيان كرد: گفتمانسازی سند باید در سه سطح نخبگانی، اجرایی و عمومی صورت گیرد.
وی تاکید کرد: برای گفتمانسازی درباره سند الگو میتوان از تجربه گفتمان انقلاب اسلامی بهره برد. ویژگیهایی که گفتمان انقلاب اسلامی دارد به یقین میتواند راهنمای خوبی برای سند الگو باشد.
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: قابلیت بسط یابندگی، توسعه و پیشرفت گفتمان انقلاب اسلامی، طراحان سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را قادر میسازد سرمایههای ماندگار و عوامل مؤثر در این عرصه را با بهرهگیری از قابلیتهای راهبردیِ پیشرفت تمدنی بشناسند و از آنها، الگوبرداری کنند. این قابلیت به گونهای است که باعث ماندگاری اندیشه و فرهنگ اسلامی انقلاب در سطوح منطقهای و جهانی میشود.
وی افزود: اما چه عناصر و مؤلفههایی در درون گفتمان انقلاب اسلامی هست که امکان توسعه و پیشرفتِ آن را در حد «تمدنی اسلامی» فراهم میآورد؟ با بررسی گفتمان انقلاب اسلامی میتوان عناصری مانند قابلیتهای راهبردی در عرصه تمدنی، ساز و کارهای پویای فرهنگی و نیز امکان نظامسازی در عرصههای اجتماعی را استحصال کرد مهمتر از همه آنها «هویت اسلامی و انقلابی» است که دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی است.
گفتمان اصولگرایی شیعی به منزله بیان اُخرای گفتمان انقلاب اسلامی، دال «توسعه و پیشرفت متعالیه» را به مثابه دال مرکزی تمدنساز گفتمان انقلاب اسلامی معرفی مینماید که اشاعه تمدنی انقلاب اسلامی و بسطیافتگی گفتمان انقلاب اسلامی را در سطوح ملی، منطقهای و جهانی نمایندگی میکند و با توجه به عناصر و عوامل استیلابخش چهارگانه زیر، قابلیت برنامهریزی هوشمندانه و دیرپا را فراهم می کند.
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی به دلیل ایفای نقش «عاملان فرهنگی سیاسی»، توان بهکارگیری «روندهای طرد و برجستهسازی»، قابلیت در «دسترس بودن» و کسب «اعتبار» توانست در ائتلاف با سایر گفتمانها، قدرت پیدا کند و قابلیت راهبری را در عرصه تمدنسازی و اشاعه تمدنی انقلاب، کسب کند. در قدرتیابی گفتمان انقلاب اسلامی، عاملان سیاسی و مدافعان و مبارزان فرهنگیسیاسی، دارای نقش مهم و بارزی هستند که در این میان، نقش امام خمینی (ره) وآیتالله خامنهای از همه این عاملان، برجستهتر است.
باقری اظهار كرد: نقش عاملان سیاسی و یا فرهنگی، فروپاشی گفتمان سلطه و تغییر گفتمانی است. نتیجه مبارزات عاملان سیاسی و فرهنگی، کسب قابلیت تمدنسازی و دستیابی به قدرت تمدنی است. طرد و برجستهسازی، شیوهها و ترفندهایی هستند که یک گفتمان بر اساس آنها، قوتهایش را برجسته و ضعفهایش را کوچک جلوه میدهد و بالعکس قوتهای دیگر گفتمانها را کوچک و ضعفهایشان را برجسته می کند. این کار به دو شیوه زبانی و غیر زبانی صورت میگیرد. گفتمان انقلاب اسلامی با استفاده از ابزار زبانی «طرد و برجستهسازی» و ابزار غیر زبانی حمایت از ملل محروم و مستضعف، سعی در برجستهسازی خود و طرد سایر گفتمانها بالاخص گفتمان مسلط را دارد.
وی تصريح كرد: در دسترس بودن عبارت از وجود گفتمان در عرصه اجتماعی و قابلیت دسترس مردم به آن است. در دسترس قرار گرفتن، ماحصل تلاش عاملان سیاسی برای طرد و برجستهسازی به طریق زبانی و غیر زبانی و مستلزم قرار دادن گفتمان در اختیار مردم است. اعتبار نیز عبارت از طرحبندی گفتمان بر اساس خواستها، ذهنیت و آرزوهای اکثر مردم و فهمیدنی بودن آن است. کسب اعتبار نیازمند عوامل سیاسی، شبکه تولید و توزیع گفتمان، منابع زبانی و غیر زبانی است. گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل سایر گفتمانها در اثر مقاومت و مبارزات سیاسی منطقهای و جهانی توانست خود را بیشتر در دسترس قرار دهد و اعتبار بیشتری کسب کند.
No tags for this post.